Ο φαύλος κύκλος της μόδας – Του Κώστα Πιέτα

1 year ago 79

Η μόδα στης μέρες μας ανακυκλώνεται κυριολεκτικά κ μεταφορικά. Η τάσης της μόδας πριν χρόνια ερχόταν και έφευγε κάθε είκοσι χρόνια, μετέπειτα ο κύκλος αυτός έγινε δεκαετής, στην συνέχεια πενταετής, ως τις μέρες μας που αλλάζει σε λίγους μήνες.  Έχουμε έτσι πολλές τάσεις με επιρροές διαφορετικών δεκαετιών, υφασμάτων, υφών και ενεργειών, που διαμορφώνουν ενδιαφέρουσες εικόνες  γύρω μας. Το διαδίκτυο και η ελεύθερη επιλογή ρουχισμού στο μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη, έχει φέρει στο προσκήνιο μια προσωπική έκφραση, καθώς  χρησιμοποιούμε τις ενδυματολογικές επιλογές μας, για να προβάλλουμε πτυχές του χαρακτήρα μας, των πεποιθήσεων και της αισθητικής μας. Έτσι δημιουργείται το πολύχρωμο και πολυποίκιλο πρόσωπο του ρούχου.

  Μπορούμε να πούμε πως στις μέρες μας, ο κύκλος της μόδας ξεσκονίζει τα αρχεία  περασμένων δεκαετιών, αποδεικνύοντας την ανακύκλωσή της. Επομένως κανένα ρούχο δεν έχει ημερομηνία λήξης, και μπορούμε να το φορέσουμε ξανά κ ξανά έστω και με διαλύματα.

   Η σύγχρονη πραγματικότητα θεωρεί τα πάντα αναλώσιμα και με την ταχύτητα που  χαρακτηρίζει τη ζωής μας, έχει επικρατήσει το fast fashion. Κανείς νέος δεν πρέπει να υπάρχει χωρίς να έχει στα συρτάρια του fast fashion ρούχα από αντίστοιχες εταιρείες του είδους. Η προσιτή τιμή και η άμεση διαθεσιμότητα των νέων τάσεων τα προβάλλει δελεαστικά, και δεν αφήνει περιθώρια να αμφισβητηθεί πως η αγορά τους είναι  συμφέρουσα. Αν όμως δούμε συνολικότερα την φαινομενικά ιδανική και συμφέρουσα εικόνα, αυτή πολύ εύκολα ανατρέπεται.

  Οι εταιρείες που βρίσκονται στην κατηγορία fast fashion, για να προσφέρουν αυτή την τεράστια ποσότητα σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές, υιοθετούν πρακτικές πολύ επιβλαβείς για το περιβάλλον, αλλά και εργασιακά περιβάλλοντα δουλείας. Οι εργαζόμενοι μοιάζουν περισσότερο με σύγχρονους σκλάβους και είναι κυρίως από μέρη του πλανήτη, όπου η φτώχεια μαστίζει τον πληθυσμό. Οι εταιρείες αυτές, εκμεταλλεύονται την ανάγκη τους για επιβίωση, με απάνθρωπα ωράρια και συνθήκες εργασίας, εξευτελιστική αμοιβή, και το χειρότερο όλων εργασία παιδιών κάτω των δεκατεσσάρων ετών.

  Οι πρώτες ύλες των προϊόντων αυτών είναι από χαμηλής ποιότητας συνθετικά υλικά και μεγάλες ποσότητες μη ανανεώσιμων υλικών, όπως το πετρέλαιο. Η WWF καταγγέλλει  πως καταναλώνονται 2.700 λίτρα νερό για ένα βαμβακερό μπλουζάκι. Τα απόβλητα των βιομηχανιών, με τους ρύπους κατά την παραγωγή τους, όπου δεν ελέγχονται, επιβαρύνουν τον πλανήτη σε υπέρμετρο βαθμό, καθιστώντας την απόρριψη μεγάλο παράγοντα της κλιματικής αλλαγής, που μας εκθέτει στον κίνδυνο της ανόδου της θερμοκρασίας.

  Με γνώμονα τα παραπάνω είναι η στιγμή να αναλογιστούμε το αποτύπωμα της μόδας στην ανακύκλωση. Τα τελευταία χρόνια, αναφέρεται ο όρος βιώσιμη μόδα (sustainable), που προωθεί τον σχεδιασμό, την παραγωγή και την κατανάλωση προϊόντων μόδας, με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων αλλά και των δικαιωμάτων των ζώων.

  Πώς όμως μπορούμε να κάνουμε την βιώσιμη μόδα τρόπο ζωής, καΙ όχι μία ακόμα τάση; Αρχικά χρειάζεται να κατανοήσουμε ότι η μόδα συνεχώς επανέρχεται, και δεν είναι χρήσιμο αλλά κ βιώσιμο να πεταχτεί τίποτα. Τα ρούχα που έχουμε αγοράσει παλιότερα, τα ρούχα γονιών, συγγενών και φίλων, είναι αξιοποιήσιμα ανά πάσα στιγμή. Μπορούμε να  τα μεταποιήσουμε, μια διαδικασία ιδιαίτερα δημιουργική, με την δυνατότητα να προσθέσουμε δικά μας προσωπικά στοιχεία. Το ρούχο είναι έκφραση ιδεών και μας παρέχει την δυνατότητα να εκφράσουμε την δική μας ιδέα στη μόδα. Φυσικά δεν μπορούμε να σταματήσουμε εντελώς την αγορά νέων ρούχων, όμως έχουμε και την ευχέρεια του second hand που εκεί μπορούμε να βρούμε ρούχα καλής ποιότητας χωρίς να επιβαρύνουμε το περιβάλλον.

 Πολύ σημαντικό επίσης είναι να αποκτήσουμε επίγνωση των αγοραστικών επιλογών, να επανεξετάσουμε των τρόπο κατανάλωσης της μόδας, και να συνειδητοποιήσουμε πως το κλισέ της «ποιότητας πάνω από την ποσότητα» είναι πιό αποδοτικό και λιγότερο βλαβερό. Προτιμότερο λίγα και καλά, παρά πολλά και με ευτελή υλικά και ποιότητα, με μηδαμινή διάρκεια ζωής, καθώς καλή ποιότητα δεν σημαίνει πολυτελείς μάρκες.

Κλείνουμε με την πεποίθηση ότι η ζωή ενός ρούχου δεν τελειώνει ποτέ. Ακόμα και αν νιώσουμε ότι δεν μας ταιριάζει η εκφράζει, η δεν θέλουμε να ασχοληθούμε με την μεταποίηση του υπάρχουν συνάνθρωποι μας που θα το εκτιμήσουν με μεγάλη χαρά.

Μην ξεχνάμε επίσης τους κάδους ανακύκλωσης ρούχων κ παπουτσιών που έχουν κάνει την εμφάνιση τους σε κάθε γωνιά των πόλεων, όπου ακόμα και αν είναι κατεστραμμένα μπορούν να ανακυκλωθούν.

            Κείμενο-φωτογραφίες: Κώστας Πιέτας

Τελευταία ενημέρωση 2 Μαΐου 2023 21:58:42 από vasilis kourkoulas

Read Original