Δεν μας είναι πολύ δύσκολο να χρησιμοποιούμε μεγάλες λέξεις, ακόμη και όταν γνωρίζουμε ότι μπορεί και να υπερβάλλουμε. Ομως, οι λέξεις που αυτές τις μέρες ακούγονται και γράφονται για την ντέιμ Βίβιεν Γουέστγουντ δεν είναι υπερβολικές, αλλά μια ελάχιστη προσπάθεια για την απότιση φόρου τιμής σε μια μοναδική προσωπικότητα.
Η πάντα μάχιμη, πολιτικά και δημιουργικά, Βρετανίδα σχεδιάστρια πέθανε ήσυχα, περιτριγυρισμένη από την οικογένεια και τους φίλους της, την Πέμπτη 29 Δεκεμβρίου, στην ηλικία των 81 ετών.
Ατακτη, αντικομφορμίστρια, με εκείνο το αύθαδες στοιχείο που εναντιώνεται στη βρετανική πνιγηρότητα, η Γουέστγουντ ήταν η βασίλισσα του πανκ και του κορσέ, αλλά και μια αγωνίστρια για το περιβάλλον, κατά των πυρηνικών όπλων, υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Από τους πρώτους που μίλησαν για την ανάγκη χρήσης βιώσιμων υλικών στη μόδα, αλλά και την ανάγκη για λιγότερη κατανάλωση. Χορτοφάγος, αγαπούσε πολύ την κηπουρική.
Γεννήθηκε τον Απρίλιο του 1941 στο Ντέρμπισαϊρ της Αγγλίας, ενώ αργότερα, μαζί με την οικογένειά της, μετακόμισε στο πάντα ανήσυχο, δημιουργικά, Λονδίνο. Η πρώτη της δουλειά ήταν δασκάλα· ρόλος που έμοιαζε να την ακολουθεί καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής της, καθώς η σχέση της με τους νέους ήταν πάντα εύκολη και θερμή.
Στο Λονδίνο των Swinging Sixties, το 1969, ανοίγει κατάστημα μαζί με τον Μάλκολμ Μακλάρεν στην «οδό» της πανκ, την Κινγκς Ρόουντ. Σχεδιάζει και δικά της ρούχα τα οποία βρίσκουν τη θέση τους στο κατάστημα και το όνομά της αρχίζει και γίνεται γνωστό. Η πανκ δεν είναι τάση, είναι στάση ζωής, στυλ, μουσικής, διάθεσης και του βρετανικού αντικομφορμισμού. Αλλωστε, ο Μακλάρεν μανατζάρει τους Sex Pistols, που οδηγούν την εποχή του πανκ.
Ηταν από τους πρώτους που μίλησαν για την ανάγκη χρήσης βιώσιμων υλικών στη μόδα, αλλά και την ανάγκη για λιγότερη κατανάλωση.
Η Γουέστγουντ έχει ήδη ένα γιο, τον Μπέντζαμιν, από τον πρώτο της γάμο, ενώ από τη σχέση της με τον Μακλάρεν θα έρθει και ο δεύτερος, ο Ζοσέφ Κορέ, ιδρυτής αργότερα του οίκου Agent Provocateur.
Η σχεδιάστρια δεν μένει στις κοφτερές πανκ δάφνες της. Τη δεκαετία του ’80 η Γουέστγουντ βρίσκεται σε μια περίοδο που η ίδια ονομάζει νεορομαντική και εξερευνά κομμάτια όπως το κρινολίνο σε εκδοχή μίνι.
Η επόμενη δεκαετία τη βρίσκει να παρουσιάζει τις συλλογές της στο Παρίσι, όπου σούπερ μόντελ, όπως η Ναόμι Κάμπελ και η Κάρλα Μπρούνι, περπατούν υπερήφανα, με αναιδή χαμόγελα, φορώντας τουαλέτες με φο οπίσθια, με αέρα και λεπτομέρειες της βικτωριανής εποχής.
Το 1992 η Βίβιεν Γουέστγουντ περνάει τις πύλες του Μπάκιγχαμ για να παραλάβει τον τίτλο της ντέιμ. Στο τέλος της τελετής ακολουθεί δεξίωση στους κήπους του παλατιού, όπου ένας φωτογραφικός φακός την απαθανατίζει σε μια στροφή που κάνει με τη φούστα της. Φοράει κολάν, αλλά όχι εσώρουχο. Αργότερα έμαθε ότι αυτή η μικρή ενδυματολογική λεπτομέρεια είχε διασκεδάσει πολύ τη βασίλισσα Ελισάβετ. Την ίδια χρονιά παντρεύτηκε τον πρώην βοηθό της, Αντρέας Κροντάλερ, με τον οποίο συνεργαζόταν για τις συλλογές του οίκου Vivienne Westwood.
Σε μια βιομηχανία όπου η δημιουργικότητα υποχωρεί όλο και περισσότερο απέναντι στο μάρκετινγκ, η απώλεια της ανήσυχης σχεδιάστριας δημιουργεί ένα τεράστιο κενό. Η ντέιμ Βίβιεν Γουέστγουντ μάς λείπει ήδη.