Αλλαγή του σκηνικού στις τιμές των υγρών καυσίμων, οι οποίες, αν και σε υψηλά επίπεδα, είχαν σταθεροποιηθεί το τελευταίο διάστημα, θα φέρει η αιφνίδια απόφαση για περικοπή της παραγωγής από τις χώρες του ΟΠΕΚ. Ειδικότερα, στις επόμενες μέρες αναμένεται η άνοδος που καταγράφηκε χθες στις διεθνείς τιμές να περάσουν στις τιμές της λιανικής, με αποτέλεσμα η αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων σε πανελλαδικό επίπεδο να αρχίσει να πλησιάζει τα δύο ευρώ το λίτρο. Χθες η πανελλαδική μέση τιμή, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του παρατηρητηρίου υγρών καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ήταν στο 1,916 ευρώ ανά λίτρο.
Βέβαια, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι σε κάποιους νομούς της χώρας η αμόλυβδη ουδέποτε «έπεσε» κάτω από τα δύο ευρώ. Μεταξύ αυτών των νομών, είναι τα Δωδεκάνησα, με μέση τιμή 2,059 ευρώ ανά λίτρο, η Ευρυτανία με 2,012 ευρώ, οι Κυκλάδες με 2,149, η Λευκάδα με 2,004 ευρώ. Η πορεία αναμένεται να καταγραφεί και στις τιμές του πετρελαίου κίνησης, του οποίου χθες η πανελλαδική μέση τιμή ήταν στο 1,655 ευρώ ανά λίτρο. Επίδραση προφανώς θα υπάρξει και στο πετρέλαιο θέρμανσης, το οποίο θα διατίθεται έως και το τέλος Απριλίου.
4η πιο ακριβή η Ελλάδα στην αμόλυβδη
Χθες η πανελλαδική μέση τιμή του ήταν στο 1,173 ευρώ ανά λίτρο. Πάντως με την προαναφερθείσα τιμή για την αμόλυβδη, η Ελλάδα είναι η τέταρτη ακριβότερη χώρα μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μετά τη Φινλανδία, τη Δανία και τη Γαλλία.
Αντίστοιχα, ως προς την τιμή του πετρελαίου κίνησης, η Ελλάδα είναι στην όγδοη θέση στην Ε.Ε. Ειδικά για την τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων, η θέση της χώρας μας μεταξύ των ακριβότερων χωρών της όχι μόνο της Ε.Ε., αλλά και του κόσμου, οφείλεται στην υψηλή φορολογία.
Πόσοι επιβαρύνουν οι φόροι
Είναι ενδεικτικό ότι ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης ανέρχεται στα 700 ευρώ ανά χίλια λίτρα, ενώ η τιμή επιβαρύνεται και με 24% ΦΠΑ. Και οι δύο φόροι είναι από τους υψηλότερους στην Ε.Ε. Με βάση τις σημερινές τιμές, η αναλογία των φόρων προς την τελική τιμή είναι σχεδόν 1,10 ευρώ ανά λίτρο.
Άλλωστε για αυτόν τον λόγο ζητείται τόσο από την αγορά όσο και από τις καταναλωτικές οργανώσεις η μείωση του ΕΦΚ και του ΦΠΑ ειδικά στη βενζίνη, καθώς η επιβάρυνση στην τελική της τιμή είναι υπέρμετρη. Ωστόσο, η κυβέρνηση το αρνείται, επικαλούμενη τις δημοσιονομικές επιπτώσεις. Ίδια είναι και η επιβάρυνση του ΦΠΑ στο πετρέλαιο κίνησης, στο οποίο όμως ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης ανέρχεται στα 410 ευρώ ανά χίλια λίτρ