Σαν ένα μικρό δικαστήριο με ταχύτατες αποφάσεις λειτουργεί η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών. Oσοι προσφεύγουν πλέον στη ΔΕΔ γνωρίζουν εκ των προτέρων ότι η προσφυγή τους θα πρέπει να είναι πολύ καλά «δεμένη», διαφορετικά θα απορριφθεί. Αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι έχουν μειωθεί σημαντικά οι προσφυγές φορολογουμένων που ζητούσαν ακύρωση προστίμων επειδή υπέβαλαν καθυστερημένα τη δήλωσή τους και γενικότερα περιπτώσεις που και οι ίδιοι γνωρίζουν ότι δεν πρόκειται να δικαιωθούν, καθώς έχει καταστρατηγηθεί η φορολογική νομοθεσία.
Παράλληλα έχουν βελτιωθεί, όχι σημαντικά αλλά αρκετά, οι εκθέσεις ελέγχου των εφοριών το τελευταίο διάστημα, με αποτέλεσμα να μην αφήνουν περιθώρια σε όσους έχουν φοροδιαφύγει να ζητήσουν ακύρωση ελέγχου για τυπικούς λόγους. Σε κάθε περίπτωση όμως –και όπως προκύπτει από τα στατιστικά της ΑΑΔΕ– 3 στους 10 που προσέφυγαν στη ΔΕΔ το 2022 δικαιώθηκαν.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, το προηγούμενο έτος υποβλήθηκαν 7.862 προσφυγές εκ των οποίων έκλεισαν οι 7.363. Από αυτές που εξετάστηκαν δικαιώθηκαν οι 1.980 (εν όλω ή μερικώς), ενώ 4.778 απορρίφθηκαν. Αλλες 21 παραπέμφθηκαν στο αρχείο, καθώς παραιτήθηκαν οι φορολογούμενοι, ενώ για 594 υποθέσεις εξέπνευσε η από τον νόμο προθεσμία εξέτασής τους και απορρίφθηκαν σιωπηλώς.
Ωστόσο, οι περισσότεροι από τους φορολογουμένους και τις επιχειρήσεις που είδαν τις υποθέσεις τους να απορρίπτονται προσέφυγαν και στα διοικητικά δικαστήρια. Σημειώνεται ότι είναι υποχρεωτικό πριν οι υποθέσεις φθάσουν στα δικαστήρια να «περάσουν» πρώτα από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών. Συγκεκριμένα, 4.132 φορολογούμενοι αποφάσισαν να προσφύγουν στα δικαστήρια προκειμένου να διεκδικήσουν το δίκιο τους. Οπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, οι εκθέσεις της ΔΕΔ είναι τόσα καλά δομημένες που αποτελούν οδηγό και για τους δικαστές. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι δικαστές συντάσσονται με τις αποφάσεις της ΔΕΔ, εκτός από εκείνες που έχουν απορριφθεί σιωπηλώς και συνήθως είναι οι πιο δύσκολες και περίεργες.
Οι προσφυγές πρέπει να είναι πολύ καλά στοιχειοθετημένες, διαφορετικά απορρίπτονται.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, από το 2013 που ξεκίνησε το έργο της η ΔΕΔ (η σύσταση της ΔΕΔ ήταν απαίτηση της τρόικας), 81.682 φορολογούμενοι και επιχειρήσεις έχουν προσφύγει, μη αποδεχόμενοι τις αποφάσεις των εφοριών αλλά και του ελεγκτικού μηχανισμού.
Στην περίπτωση που δεν είχε συσταθεί η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, όλες αυτές οι υποθέσεις θα κατέληγαν στα διοικητικά δικαστήρια, οι περισσότερες από τις οποίες δεν θα είχαν εκδικαστεί ακόμη, δεδομένου του όγκου των υποθέσεων που εκκρεμούν στα πρωτοδικεία.
Η δημιουργία της ΔΕΔ αποσυμφόρησε τα δικαστήρια και από την άλλη οι αποφάσεις εκδίδονται σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, κάτι που είναι προς το συμφέρον και του Δημοσίου αλλά και των πολιτών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία τη ΑΑΔΕ, από τις 81.682 υποθέσεις που παραπέμφθηκαν στη ΔΕΔ εξετάστηκαν οι 77.892 κατά την περίοδο 2013-2022, εκ των οποίων 30.622 έχουν οδηγηθεί στα διοικητικά δικαστήρια. Η εξέλιξη αυτή έχει προφανώς μειώσει τον αριθμό των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων, που πριν από την τρόικα ξεπερνούσαν τις 100.000, ενώ σήμερα ανέρχονται σε περίπου 20.000.