Στα γραφεία της Hellenic Train στη λεωφόρο Συγγρού, το μοναδικό τμήμα της εταιρείας που εξακολουθεί αυτές τις μέρες να εργάζεται εντατικά, είναι αυτό των «παραπόνων». Το τηλεφωνικό κέντρο, δέχεται κλήσεις είτε από διασωθέντες επιβάτες του μοιραίου τρένου που αναζητούν κάποια προσωπικά τους αντικείμενα, είτε από επιβάτες που είχαν κλείσει κάποιο εισιτήριο και πλέον ζητούν επιστροφή χρημάτων, είτε από εκείνους που καλούν για να εκφράσουν την οργή τους, μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου στα Τέμπη.
Οι περίπου 1.200 εργαζόμενοι της ιταλικής εταιρείας -μεταξύ των οποίων μηχανοδηγοί, συνοδοί και διοικητικό προσωπικό- κλήθηκαν, από τη μια στιγμή στην άλλη, να διαχειριστούν τη σοβαρότερη κρίση που σημειώθηκε ποτέ στον ελληνικό σιδηρόδρομο. «Εκείνο το βράδυ, ο χρόνος σταμάτησε και για εμάς. Θρηνούμε τους συναδέλφους μας, αλλά και όλους όσοι χάθηκαν άδικα σε αυτήν τη σιδηροδρομική τραγωδία», λέει στην «Κ» ο Βασίλης Ζαβογιάννης, Πρόεδρος της Ένωσης Προσωπικού της Hellenic Train.
Οι πρώτες ώρες στα γραφεία της εταιρείας
Τη μοιραία νύχτα, στον τρίτο όροφο της Hellenic Train οι υπεύθυνοι βάρδιας, στην αίθουσα παρακολούθησης της κίνησης των τρένων, καταγράφουν ένα «συμβάν» στο ύψος των Τεμπών. Παρά τις προσπάθειές τους να επικοινωνήσουν με τους μηχανοδηγούς των αμαξοστοιχιών, και στη συνέχεια με τους συνοδούς του επιβατικού τρένου, αυτό ήταν αδύνατο. Από εκείνη τη στιγμή και μετά σήμανε «συναγερμός».
«Υπό τον φόβο προπηλακισμών, κάποιοι εργαζόμενοι στάλθηκαν στα κρίσιμα πεδία “ινκόγκνιτο”»
«Όταν αντιληφθήκαμε ότι κάτι σοβαρό είχε συμβεί, ο ένας ειδοποιούσε τον άλλο και γύρω στα μεσάνυχτα αρχίσαμε όλοι οι συνάδελφοι να φτάνουμε στα γραφεία. Όσο περνούσαν οι ώρες και μαθαίναμε περισσότερες λεπτομέρειες, μας κυρίευε η θλίψη και ο φόβος», αναφέρει εργαζόμενος της εταιρείας με σιδηροδρομική εμπειρία 20 ετών, που μίλησε στην «Κ» ζητώντας να διατηρήσει την ανωνυμία του.
«Εκείνο το βράδυ αναμέναμε οδηγίες για το πώς πρέπει να χειριστούμε την κατάσταση. Κάποιοι περιμέναμε ότι θα μας έστελναν άμεσα στο σημείο του δυστυχήματος ή στα νοσοκομεία όπου μεταφέρονταν οι τραυματίες, φορώντας κανονικά τα γιλέκα της εταιρείας, δηλώνοντας στον κόσμο έτοιμοι να βοηθήσουμε. Κάτι τέτοιο, όμως, δε συνέβη. Υπό τον φόβο προπηλακισμών, κάποιοι εργαζόμενοι στάλθηκαν στα κρίσιμα πεδία “ινκόγκνιτο”», αφηγείται στην «Κ» εργαζόμενη της Hellenic Train, ζητώντας κι εκείνη να καταγραφεί ανώνυμα η μαρτυρία της.
Ψυχολογική υποστήριξη
Τις επόμενες ημέρες στα γραφεία της εταιρείας κατέφθασαν στελέχη του ομίλου από την Ιταλία εξειδικευμένα στη διαχείριση κρίσεων, ενώ από την αρχή της εβδομάδας, ένα κλιμάκιο ψυχολόγων ανέλαβε μέσω της διεύθυνσης προσωπικού να υποστηρίξει τους εργαζόμενους που έχασαν με αυτόν τον τραγικό τρόπο συναδέλφους τους, αλλά και να τούς βοηθήσει να ξεπεράσουν το σοκ και την ανασφάλεια που αισθάνονται.
«Σκεφτόμαστε πώς θα ανέβουν ξανά οι συνάδελφοι στα τρένα για να εκτελέσουν τα καθήκοντά τους, πώς θα καθίσουν στο χειριστήριο, πώς το προσωπικό κίνησης θα αντιμετωπιστεί από τον κόσμο, πώς θα συμπεριφέρονται απέναντί μας οι επιβάτες», αναφέρουν οι ίδιες πηγές στην «Κ», υπενθυμίζοντας τις διαδηλώσεις κάτω από τα γραφεία τους τις πρώτες μέρες από το δυστύχημα, καθώς και το τηλεφώνημα για βόμβα την περασμένη Παρασκευή.
«Ο μέσος όρος ηλικίας μηχανοδηγών και συνοδών είναι κάτω από τα 35 έτη».
«Εντωμεταξύ, η εταιρεία το τελευταίο διάστημα έχει ανανεώσει σε μεγάλο βαθμό το προσωπικό, κυρίως τους μηχανοδηγούς και τους συνοδούς. Ο μέσος όρος ηλικίας τους αυτή τη στιγμή είναι κάτω από τα 35 έτη. Επομένως, έχουμε πολύ νέους εργαζόμενους που για αυτούς είναι πρωτόγνωρο, δεν έχουν προηγούμενες εμπειρίες. Πιστεύω ότι και αυτό θα παίξει σημαντικό ρόλο», προσθέτουν.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Προσωπικού κ. Ζαβογιάννης, επισημαίνει ότι θα χρειαστεί χρόνος για να επουλωθούν οι πληγές όλων. «Ακόμη δεν έχουμε προλάβει να συνειδητοποιήσουμε το μέγεθος της τραγωδίας. Θα ζητήσουμε η ψυχολογική υποστήριξη να παρέχεται για τουλάχιστον έναν χρόνο, με προτεραιότητα στους μηχανοδηγούς και στο προσωπικό κίνησης».
Η επόμενη μέρα
Κι ενώ ο σιδηρόδρομος ενδέχεται να επανεκκινήσει έως το τέλος του μήνα, «μόνο υπό συνθήκες απόλυτης ασφάλειας», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε χθες ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης, τα σωματεία καταθέτουν αυτές τις μέρες κι εκείνα τις δικές τους προτάσεις, θέτοντας ως προϋπόθεση το ζήτημα της ασφάλειας για την επιστροφή εργαζομένων και επιβατών στα τρένα.
«Ζητούμε την επάνδρωση των σταθμαρχείων με δύο εργαζόμενους, όπως και το να υπάρχουν βάρδιες σταθμάρχη στους περισσότερους σταθμούς, να αυξηθούν σε τρεις οι συνοδοί στο intercity, να μειωθούν οι ταχύτητες και να περιοριστούν τα δρομολόγια μέσα στη μέρα», αναφέρει ο κ. Ζαβογιάννης.
Ο σιδηρόδρομος έχει μέλλον στη χώρα μας, αρκεί να ληφθεί επιτέλους σοβαρά υπόψη το θέμα της ασφάλειας, υποστηρίζει εργαζόμενος της Hellenic Train. «Όπως πριν από 22 χρόνια άλλαξαν όλα στην ασφάλεια των διεθνών αεροπορικών μεταφορών, έτσι και σήμερα, στην Ελλάδα θα αλλάξουν οι συνθήκες στην ασφάλεια του σιδηροδρόμου».