Και οι τρεις διανύουν την ένατη δεκαετία της ζωής τους, και το όνομά τους εδώ και πολλά χρόνια έχει συνδεθεί με τη θεατρική πρωτοπορία. Ο Γερμανός Πέτερ Στάιν, ο Αμερικανός Ρόμπερτ Ουίλσον και ο γεννημένος στο Χάρκοβο Αντολφ Σαπίρο θα συναντηθούν και πάλι με το ελληνικό κοινό αυτή τη φορά στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, στην οποία ανακοινώθηκε ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός του θεάτρου για την περίοδο 2023-24, δύο από τους σκηνοθέτες που άφησαν το χαρακτηριστικό ίχνος τους στο σύγχρονο θέατρο, ο Στάιν και ο Ουίλσον, ανέβηκαν με τη σειρά τους στο βήμα για να μιλήσουν για τις παραστάσεις που ετοιμάζουν τους επόμενους μήνες.
Αυτή την «τριλογία», όπως ονόμασε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΘΠ Λευτέρης Γιοβανίδης τις νέες παραγωγές –συμπράξεις ανεξάρτητων θεατρικών παραγωγών με το δημοτικό θέατρο– ανοίγει ο «Μισάνθρωπος» του Μολιέρου σε σκηνοθεσία του Στάιν (19/4). Ο Γερμανός σκηνοθέτης δουλεύει ήδη εδώ και δύο εβδομάδες με τους ηθοποιούς της παράστασης κι όπως είπε αστειευόμενος, έχει γίνει ο εφιάλτης τους αφού στις καθημερινές πρόβες ζητά να ακούσει το κείμενο επίσης στα γαλλικά –που γνωρίζει πολύ καλά–, ενώ δίνει τις οδηγίες στα αγγλικά. Διευκρίνισε ότι η σκηνοθεσία του θα αναπλάσει προηγούμενη δουλειά του που παρουσιάστηκε στο Παρίσι πριν από μερικά χρόνια, και μένει να δούμε εάν θα ακολουθήσει κι εδώ όσα έχει πει και δείξει στο πρόσφατο παρελθόν· ότι δηλαδή θέλει τον Μολιέρο να αποδίδεται ρεαλιστικά. Αναφερόμενος δε ειδικά στον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, που υποδύεται τον μισάνθρωπο Αλσέστ, αναρωτήθηκε με ποιο τρόπο θα καταφέρει να τον κάνει αντιπαθητικό στο κοινό, αφού είναι ένας ηθοποιός καθιερωμένος σε ρόλους αγαπητούς. Στον ρόλο της συνετής Αρσινόης θα είναι η Ολια Λαζαρίδου.
Το δεύτερο μέρος της «τριλογίας» θα κάνει πρεμιέρα στο τέλος Νοεμβρίου. Είναι το έργο «Τρεις ψηλές γυναίκες» του Εντουαρντ Αλμπι σε σκηνοθεσία του Ουίλσον με τις Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Λουκία Μιχαλοπούλου και Ρένη Πιττακή στους βασικούς ρόλους. Ο Αμερικανός σκηνοθέτης δεν παρέλειψε να αναφερθεί στη γνωριμία και τη φιλική σχέση του με τον Αλμπι στη Νέα Υόρκη, και σχολίασε ότι αυτή είναι η πρώτη φορά που θα αποπειραθεί να σκηνοθετήσει το συγκεκριμένο έργο αναδεικνύοντας τα σουρεαλιστικά του στοιχεία. «Είμαι εικαστικός καλλιτέχνης», είπε, «συνεπώς εκφράζομαι με εικαστικό τρόπο. Δουλεύω με τρόπο φορμαλιστικό, με την ακινησία και το φως. Μισώ τον νατουραλισμό στη σκηνή». Αυτή την περίοδο το έργο βρίσκεται στο στάδιο της προεργασίας και θα ακολουθήσουν η επεξεργασία και οι πρόβες.
Από τη σπίτι του μάς μίλησε μέσω Διαδικτύου ο Αντολφ Σαπίρο, σκηνοθέτης, θεατρικός δάσκαλος και συγγραφέας, ο οποίος έχει ανεβάσει Τσέχωφ σε πολλές γλώσσες και χώρες. Παρότι ο «Πλατόνοφ» (21/2/24) που θα σκηνοθετήσει είναι ένα από τα πρώιμα έργα του σπουδαίου Ρώσου συγγραφέα, «μας δίνει τη δυνατότητα να μελετήσουμε όλα τα τσεχωφικά στοιχεία, αφού ήδη υπάρχουν εδώ τα κυρίαρχα θεματικά μοτίβα που τον απασχόλησαν στην ωριμότητά του», όπως τόνισε ο Σαπίρο. Τον ομώνυμο ρόλο θα ερμηνεύσει ο Νίκος Ψαρράς.
Οι τρεις σκηνοθέτες θα ανεβάσουν έργα των Μολιέρου, Τσέχωφ και Αλμπι σε συνεργασία με Ελληνες ηθοποιούς.
Παράλληλα, η εναλλακτική Σκηνή Ωμέγα του θεάτρου ετοιμάζεται να υποδεχθεί τρεις παραγωγές πάνω στην πολυπλοκότητα και τη βία των συζυγικών και οικογενειακών σχέσεων. Η Ελενα Καρακούλη σκηνοθετεί προσεχώς τις «Σκηνές από έναν γάμο» του Μπέργκμαν, ενώ η Μαριλίτα Λαμπροπούλου παίρνει τη σκυτάλη την επόμενη άνοιξη με τους «Τσέντσι» του Σέλλεϋ. Ενδιάμεσα θα παρουσιαστεί το ελληνικό κείμενο «Ο ελέφας» του Κώστα Μποσταντζόγλου.
Νέος θεσμός
Τέλος, το ΔΘΠ ανανέωσε το ραντεβού του Σεπτεμβρίου με το «Πειραιάς Artport ΙΙΙ», έναν σχετικά νέο θεσμό που έχει επιτυχία στην πόλη με εκθέσεις, παραστάσεις, συναυλίες, αφιερώματα, κινηματογραφικές προβολές και δράσεις στην πόλη.
«Ενώ στο παρελθόν αναζητούσαμε το κοινό μας, τώρα μάς ψάχνει εκείνο», τόνισε στην ομιλία του ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου, συγχαίροντας όσους τα τελευταία χρόνια έχουν δουλέψει σκληρά για τις αλλαγές του θεάτρου και τις επιτυχίες του. Δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην ανάγκη αλλαγής του θεσμικού πλαισίου που ρυθμίζει τη λειτουργία του ΔΘΠ, και στην περιορισμένη κρατική επιδότηση των 450.000 ευρώ ετησίως. Χάρη στην υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας του Πειραιά (ΟΠΑΝ), το ποσό αυτό φτάνει το ένα εκατομμύριο ευρώ, αλλά παραμένει η ανάγκη συμπαραγωγών για έναν τόσο φιλόδοξο καλλιτεχνικό προγραμματισμό.