Θέμα ημερών ή και ωρών είναι η ανακοίνωση των μέτρων στήριξης για τους συνταξιούχους που δεν έλαβαν αύξηση στη σύνταξή τους λόγω προσωπικής διαφοράς ή που έλαβαν πολύ περιορισμένη αύξηση.
Ο δημοσιονομικός χώρος για τη χρηματοδότηση της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης εκατοντάδων χιλιάδων συνταξιούχων έχει ήδη βρεθεί – κυρίως λόγω της καλύτερης του αναμενομένου εκτέλεσης του προϋπολογισμού του 2022, αλλά και της αποκλιμάκωσης της τιμής του φυσικού αερίου. Οι δε απαιτούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις θα δρομολογηθούν μέχρι τις αρχές Μαρτίου το αργότερο, ώστε η εκταμίευση να γίνει πριν από το Πάσχα. Εκτός από την καταβολή της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης στους συνταξιούχους, αναμένονται ανακοινώσεις και σε άλλα «πεδία». Είναι δε πιθανό οι ανακοινώσεις να γίνουν σε δόσεις: να προηγηθεί η ανακοίνωση της στήριξης των συνταξιούχων και να ακολουθήσουν μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου ή τις αρχές Μαρτίου τα υπόλοιπα μέτρα.
Μέσα στην εβδομάδα αναμένεται να σταλεί στη Βουλή η νομοθετική ρύθμιση για τις αλλαγές στον εξωδικαστικό μηχανισμό, ενώ επίσης μέχρι το τέλος του μήνα θα δρομολογηθεί και η ψήφιση των παρεμβάσεων για τη ρύθμιση των οφειλών προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία. Το μπαράζ των ανακοινώσεων αναμένεται να κορυφωθεί τις πρώτες ημέρες του Μαρτίου, με την ανακοίνωση του ποσοστού αύξησης του κατώτατου μισθού.
Με βάση τις διαθέσιμες πληροφορίες, η έκτακτη οικονομική ενίσχυση στους συνταξιούχους θα κυμανθεί από 250 έως 350 ευρώ. Ο κατάλογος δεν θα περιοριστεί στους έχοντες θετική προσωπική διαφορά (που σημαίνει ότι δεν πήραν καμία αύξηση), αλλά θα περιλαμβάνει και αυτούς που έλαβαν πολύ μικρές αυξήσεις (ακριβώς επειδή τους ροκάνισε την αύξηση η θετική προσωπική διαφορά).
Ανάλογα με τον δημοσιονομικό χώρο που θα διατεθεί (εκτιμάται στα 800-1.000 εκατ. ευρώ) θα κριθεί και το κατά πόσο θα έχουμε επέκταση της ενίσχυσης και σε άλλες κοινωνικές ομάδες, όπως τα άτομα με αναπηρία, οι μακροχρόνια άνεργοι, οι χαμηλοσυνταξιούχοι και οι υπόλοιποι δικαιούχοι της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης που διανεμήθηκε τα Χριστούγεννα.
Ο νέος εξωδικαστικός
Η νομοθετική ρύθμιση για τον εξωδικαστικό μηχανισμό θα περιλαμβάνει τις αλλαγές που είχε εξαγγείλει και την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας.
1 Θα προβλέπεται υποχρέωση αιτιολόγησης από την πλευρά των δανειστών σε περίπτωση μη συναίνεσης στην πρόταση ρύθμιση που παράγει ο «αλγόριθμος» του εξωδικαστικού μηχανισμού. Η υποχρέωση αιτιολόγησης θα βαραίνει και τον χρηματοδοτικό φορέα (είτε είναι τράπεζα είτε είναι διαχειριστής απαιτήσεων), αλλά και τον οφειλέτη. Η αιτιολόγηση απόρριψης θα αναρτάται δημόσια στην πλατφόρμα. Η απουσία «υποχρεωτικότητας» στην αποδοχή της ρύθμισης συνιστά, σύμφωνα με τους νομικούς, τον νούμερο ένα λόγο για τον οποίο παραμένει περιορισμένη η αποδοτικότητα του εξωδικαστικού μηχανισμού.
2 Θα διευρυνθεί το πεδίο εφαρμογής του εξωδικαστικού και θα μπορούν να εντάσσονται οφειλέτες και με μία – μοναδική οφειλή. Επίσης, στο «καλάθι» των οφειλών που θα μπορούν να ρυθμιστούν μέσω του εξωδικαστικού δύναται να ενσωματωθούν και οι οφειλές υπέρ τρίτων που εισπράττονται από τη φορολογική διοίκηση. Με βάση τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων εισπράττονται -για παράδειγμα- οφειλές στους δήμους, αλλά και σε δημόσιες επιχειρήσεις (π.χ., ΕΥΔΑΠ).
3 Θα καταργηθεί η ποινή προεξόφλησης των οφειλών προς το Δημόσιο, ενώ θα μειωθεί το επιτόκιο ρύθμισης των οφειλών προς το Δημόσιο.
36 έως 72 δόσεις
Οι ρυθμίσεις των οφειλών στην εφορία θα νομοθετηθούν μέχρι το τέλος του μήνα. Η προτεραιότητα είναι διπλή:
1. Να αναβιώσουν οι παλαιές ρυθμίσεις που χάθηκαν μέσα στην περίοδο της πληθωριστικής κρίσης. Χρονικά, αυτή προσδιορίζεται από τον Αύγουστο του 2021 μέχρι τώρα.
2. Να υπάρξει μια ρύθμιση για τα χρέη που δημιουργήθηκαν για πρώτη φορά μέσα στην περίοδο της πληθωριστικής κρίσης. Ουσιαστικά, θα είναι μια ρύθμιση 36-72 δόσεων, στα πρότυπα της αντίστοιχης ρύθμισης που είχε γίνει για τις οφειλές που συσσωρεύτηκαν την περίοδο της πανδημίας.