Στην τελική ευθεία το «savoir vivre» για το εμπόριο

1 year ago 57

Νέα δεδομένα στη «συμπεριφορά» των εμπόρων έναντι των καταναλωτών στις περιπτώσεις που οι πρώτοι προχωρούν σε ανακοινώσεις μείωσης τιμών (εκπτώσεις, προσφορές, προωθητικές ενέργειες) τίθενται με πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Η πρωτοβουλία έγκειται στην έκδοση του «πρακτικού οδηγού για την προστασία του καταναλωτή σε κάθε ανακοίνωση μείωσης της τιμής (ιδίως σε προσφορές/εκπτώσεις/προωθητικές ενέργειες)», τον οποίο (οδηγό) παρουσίασε εκτενώς και κατ’ αποκλειστικότητα η «Ν» (φύλλο 9/2/2023).

Αντικείμενο του πρακτικού οδηγού, ο οποίος από χθες έχει τεθεί υπό δημόσια διαβούλευση, είναι η παροχή κατευθυντήριων γραμμών για τον ορθό τρόπο επικοινωνίας της πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών με μειωμένη τιμή ή με πρόσθετο όφελος ή με προσδοκία οφέλους ιδίως κατά τη διάρκεια εκπτώσεων, προσφορών, προωθητικών ενεργειών ή άλλων συναφών πρακτικών.

Επισημαίνεται ότι με την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης και με την ενσωμάτωση πιθανών παρεμβάσεων που θα κατατεθούν από καταναλωτικές οργανώσεις και τον εμπορικό κόσμο, ο πρακτικός οδηγός θα αντικαταστήσει τον «Κώδικα Δεοντολογίας για την προστασία καταναλωτή στις προσφορές, εκπτώσεις και προωθητικές ενέργειες» [υπουργική απόφαση 56885/10.11.2014 (Β’ 3107)].

Πέραν της αναλυτικής παράθεσης του νομικού πλαισίου για τις εκπτώσεις, προσφορές και προωθητικές ενέργειες, ο πρακτικός οδηγός περιέχει και παραδείγματα για το πώς πρέπει να γίνεται η «επικοινωνία» προς τους καταναλωτές.

Στους τρόπους ορθής επικοινωνίας ο πρακτικός οδηγός, μεταξύ άλλων, εξηγεί προς τους εμπόρους ότι θα πρέπει να ελέγχουν τη συνολική τιμή του προϊόντος, συμπεριλαμβανομένων των φόρων, όταν προσκαλούν τους καταναλωτές να το αγοράσουν. Εάν η φύση του προϊόντος δεν επιτρέπει η τιμή να υπολογιστεί εκ των προτέρων, να αναφέρουν πώς θα υπολογιστεί η τιμή για παράδειγμα, σε πώληση υφάσματος να χορηγούν τη μοναδιαία τιμή.

Επίσης, θα πρέπει να παρέχουν πληροφορίες σχετικά με όλες τις πρόσθετες χρεώσεις μεταφοράς, παράδοσης και ταχυδρομείου. Εάν αυτές οι χρεώσεις δεν μπορούν εύλογα να υπολογιστούν εκ των προτέρων, να ενημερώνουν τους καταναλωτές ότι ενδέχεται να είναι πληρωτέες για παράδειγμα, «ισχύουν χρεώσεις παράδοσης και ποικίλλουν ανάλογα με τον προορισμό».

Αυτονόητο είναι ότι πρέπει να περιλαμβάνουν όλες τις υποχρεωτικές χρεώσεις και τέλη στην τιμή, να ελέγχουν τις τιμές μονάδας όπου απαιτείται και φυσικά να μη χρεώνουν στους καταναλωτές με τέλος για τη χρήση πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας.

Απαγορεύεται επίσης να χρησιμοποιούν μια προεπιλεγμένη επιλογή (όπως ένα προεπιλεγμένο πλαίσιο σε έναν ιστότοπο) για να λάβουν τη συγκατάθεση του καταναλωτή για μια επιπλέον χρέωση ή τέλος.

Επιπρόσθετα ο πρακτικός οδηγός «υπενθυμίζει» στους εμπόρους ότι:

Πρακτικές επικοινωνίας με σκοπό την ενημέρωση του καταναλωτή σχετικά με την πώληση με μειωμένη τιμή ή παροχή πρόσθετου οφέλους προϊόντων ή υπηρεσιών ή προσδοκίας οφέλους από την πώλησή τους, πρέπει να γίνονται με τέτοιο τρόπο ώστε ο καταναλωτής να είναι σε θέση να αντιληφθεί όλες τις απαραίτητες πληροφορίες πριν προβεί στην αγορά του προϊόντος ή της υπηρεσίας.

Όποιος διακινεί προϊόντα ή παρέχει υπηρεσίες υποχρεούται να εξασφαλίζει την ορθή, έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση του καταναλωτή, η οποία μπορεί να επηρεάσει την αγοραστική του απόφαση, την ορθότητα της συναλλαγής, καθώς και όλους τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας.

Οι τιμές διακυμαίνονται ελεύθερα σε όλη τη διάρκεια του έτους.

Τα προϊόντα πρέπει να εκτίθενται κατά τρόπο διακριτό, ώστε η διαφοροποίηση εκάστου είδους να γίνεται άμεσα αντιληπτή από τον καταναλωτή και με βάση τις αναγραφόμενες ενδείξεις, είτε στην αντίστοιχη πινακίδα, είτε επί της συσκευασίας, ώστε να μην παραπλανάται ο καταναλωτής.

Η πινακίδα με τις απαιτούμενες ενδείξεις τοποθετείται επί ή στο σημείο του εκτιθέμενου προς πώληση προϊόντος, δεν πρέπει να καταστρέφεται για οποιονδήποτε λόγο, και πρέπει να είναι άμεσα και απόλυτα εμφανής στον καταναλωτή.

Read Original