Ο ήχος του πιάνου σε αίθουσα αναμονής του αεροδρομίου, στο μετρό, στο πάρκο, σε μια τράπεζα, στην είσοδο ενός πολυκαταστήματος ή απλά στη μέση του δρόμου. Πώς θα έμοιαζε μια ολόκληρη πόλη αν μετατρεπόταν σε έναν τεράστιο συναυλιακό χώρο, φιλοξενώντας μικρά αλλά και μεγαλύτερα κοντσέρτα πιάνου; Την απάντηση έρχεται να δώσει το Piano City Athens, το πρώτο φεστιβάλ που πραγματοποιείται σε πολλά σημεία της Αθήνας φιλοδοξώντας να μεταδώσει στο κοινό τη χαρά της μουσικής.
Εχοντας ήδη γνωρίσει μεγάλη επιτυχία σε πόλεις όπως το Βερολίνο, η Μαδρίτη, το Μιλάνο και η Νέα Υόρκη, η σημαντική αυτή γιορτή της μουσικής κάνει το ντεμπούτο της και στην ελληνική πρωτεύουσα στις 12, 13 και 14 Μαΐου 2023. Πώς όμως έφτασε αυτό το πρότζεκτ στη χώρα μας; «Τη διοργάνωση τη φέρνει στην Ελλάδα η εταιρεία μου, που είναι υπεύθυνη εδώ και χρόνια για πολλές μουσικές παραγωγές και φεστιβάλ», λέει στην «Κ» η Μαρία Παπαλάμπρου, ηθοποιός και συνιδρύτρια της Robin4arts.
Το Piano City ξεκίνησε από τον Αντρέας Κερν, πιανίστα, συνθέτη και οραματιστή από το Βερολίνο. «Πριν από 15 χρόνια που ζούσα στη γερμανική πρωτεύουσα, παρακολούθησα το Piano City Berlin. Συγκεκριμένα, πήγα την κόρη μου σε ένα workshop για παιδιά στο πλαίσιο του φεστιβάλ και από τότε το πρότζεκτ μου έχει μείνει στο μυαλό», αναφέρει η κ. Παπαλάμπρου.
Η ίδια και η ομάδα της εντυπωσιάστηκαν από την καινοτομία της εκδήλωσης και το γεγονός ότι κάθε πόλη γίνεται ένας τόπος, όπου η μουσική και ο πολιτισμός εκτιμώνται, υποστηρίζονται και το κυριότερο, αποτελούν αντικείμενο απόλαυσης σε ευρύ ιδιωτικό επίπεδο.
«Πέρυσι σκέφτηκα ότι ήρθε η ώρα να παρουσιάσουμε επιτέλους το Piano City και στην Αθήνα. Είναι ένα πρότζεκτ μέσα από το οποίο επικοινωνείς με κοινό όλων των εθνικοτήτων και ηλικιών, η μουσική δεν έχει γλώσσα», εξηγεί η διοργανώτρια και συμπληρώνει ότι «πήραμε τα δικαιώματα από τον επίσημο φορέα Piano City και έτσι ξεκινήσαμε τις συζητήσεις με το Υπουργείο Πολιτισμού, τον Δήμο της Αθήνας και άλλους φορείς». Οι συντελεστές κατάφεραν να φτάσουν στην υλοποίηση της ιδέας και πλέον η Αθήνα αποτελεί μέρος του διεθνούς αυτού μουσικού κινήματος.
Σκοπός του Piano City Athens είναι να «απλωθούν» κοντσέρτα πιάνου σε απρόβλεπτα σημεία, ανοιχτά και δωρεάν για όλο τον κόσμο. Θα ακούσουμε λοιπόν ζωντανή μουσική σε πλατείες, μουσεία, ωδεία, σχολεία, γκαλερί και στο αεροδρόμιο όπου το φεστιβάλ θα ολοκληρωθεί με «μάχη των πιάνων» (piano battle). Εκτός όμως από τους δημόσιους χώρους, οι συναυλίες θα πραγματοποιηθούν και σε σπίτια. Συνολικά, τα house concerts θα είναι 70 στον αριθμό. «Αυτά είναι διαδεδομένα στην Ευρώπη, για την Ελλάδα είναι λίγο πρωτόγνωρα. Με αυτόν τον τρόπο, βιρτουόζοι του πιάνου και ερασιτέχνες, επιλεγμένοι από την καλλιτεχνική επιτροπή, θα επιδείξουν τη δεξιοτεχνία και το ταλέντο τους με ένα ρεπερτόριο που κυμαίνεται από το κλασικό έως το σύγχρονο. Θα βοηθήσει σημαντικά στην προβολή τους ως καλλιτέχνες», αναφέρει η κ. Παπαλάμπρου. Και τονίζει ότι παρόλο που το πλήρες πρόγραμμα δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα στην ιστοσελίδα pianocityathens.gr αλλά αναμένεται σύντομα, υπάρχει ήδη ανταπόκριση.
«Το πιάνο, η μεγαλύτερη απόχρωση συναισθημάτων»
Το πιάνο χαρακτηρίζεται από πολλούς ως ο «βασιλιάς» των μουσικών οργάνων, καθώς είναι το πιο αυτοτελές από τα υπόλοιπα. Ποια είναι η σημασία του για την κ. Παπαλάμπρου; «Ηταν το αγαπημένο μου μουσικό όργανο από τότε που ήμουν παιδί, έκανα μαθήματα για κάποια χρόνια. Για μένα, το πιάνο έχει τη μεγαλύτερη απόχρωση συναισθημάτων. Με συγκινεί περισσότερο από όλα τα άλλα όργανα».
Τα συναισθήματα που δημιουργεί σε κάποιον το άκουσμα ήχου του πιάνου, είναι πράγματι δυνατά. Αλλά, όπως έδειξε πρόσφατη έρευνα του περιοδικού Scientific Reports, το μουσικό αυτό όργανο βοηθά στη μείωση του άγχους, της ανησυχίας αλλά και στην αντιμετώπιση χαρακτηριστικών της κατάθλιψης.
Για έναν πιανίστα, η ψυχολογία είναι σύνθετη. «Είναι πολλοί οι παράγοντες που την επηρεάζουν», λέει ο πολυβραβευμένος πιανίστας Τίτος Γουβέλης. «Ο πιανίστας έχει να μεταφέρει, να επικοινωνήσει ένα μουσικό, συναισθηματικό μήνυμα προς το κοινό. Αυτός είναι ένας παράγοντας που ασφαλώς αυξάνει το άγχος, την ευθύνη αλλά και την όρεξη του να μεταδόσεις κάτι που έχεις ζήσει. Από εκεί και μετά κάθε φορά που έχουμε να αναμετρηθούμε με ένα έργο, ξέρουμε ότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε τεχνικές δυσκολίες».
Οσον αφορά στο κοινό, ο ίδιος εξηγεί ότι είναι μια αμφίδρομη διαδικασία. «Δεν είναι μόνο ο πιανίστας ο οποίος επικοινωνεί με το κοινό, είναι και εκείνο το οποίο στέλνει τους δικούς του κραδασμούς προς τον μουσικό. Οπότε η είσπραξη της αίσθησης ότι αυτό που κάνεις είναι αποδεκτό, αποτελεί μια τεράστια ψυχική δύναμη».
Σύμφωνα με τον κ. Γουβέλη, ο οποίος θα συμμετάσχει στο Piano City Athens, το πιάνο είναι το όργανο το οποίο «έχει ένα τεράστιο σολιστικό ρεπερτόριο – μπορεί να υποστηρίξει μια ολόκληρη συναυλία, ένα ρεσιτάλ με έργα τα οποία είναι γραμμένα μόνο για σόλο πιάνο και να προσφέρει στο ακροατήριο την ίδια πληρότητα και απόλαυση».