Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: Από τις ΗΠΑ έως τη Ρωσία, η εξιλέωση κοστίζει

1 year ago 220
 Από τις ΗΠΑ έως τη Ρωσία, η εξιλέωση κοστίζει

Ο Μπρένταν Φρέιζερ περνάει ολική... μεταμόρφωση στη νέα ταινία του Ντάρεν Αρονόφσκι, «Η φάλαινα», προκειμένου να υποδυθεί τον Τσάρλι, έναν υπέρβαρο μοναχικό άνδρα ο οποίος επιχειρεί να επανασυνδεθεί με την αποξενωμένη κόρη του.

Η φάλαινα ★★★★
ΔΡΑΜΑ (2022)
Σκηνοθεσία: Ντάρεν Αρονόφσκι
Ερμηνείες: Μπρένταν Φρέιζερ, Σαµάνθα Μόρτον, Σέιντι Σινκ

Από αυτή την εβδομάδα κυκλοφορεί σε περιορισμένο κύκλωμα διανομής –και από την επόμενη κανονικά– η νέα ταινία του Ντάρεν Αρονόφσκι, με την οποία ο Αμερικανός κινηματογραφιστής επανέρχεται στο προσκήνιο ως ένας από τους κορυφαίους της γενιάς του. Εδώ συνεργάζεται με τον Σάμιουελ Ντ. Χάντερ, ο οποίος διασκευάζει υπέροχα ένα δικό του θεατρικό· πρωταγωνιστής του είναι ο Τσάρλι (Μπρένταν Φρέιζερ), ένας τρομερά υπέρβαρος καθηγητής αγγλικών, ο οποίος ζει σαν ερημίτης. Η ραγδαία επιδείνωση της υγείας του ωστόσο θα τον ωθήσει να επανασυνδεθεί με την αποξενωμένη κόρη του σε μια τελευταία απόπειρα εξιλέωσης.

Ο Αρονόφσκι καταφέρνει να προσδώσει δραματουργικό ενδιαφέρον σε ένα φιλμ κατά βάση γυρισμένο μέσα σε τέσσερις τοίχους, κρατώντας προσεκτικά τον ρυθμό των διαλογικών μερών του και φυσικά εκμεταλλευόμενος την τρομερά αφοσιωμένη ερμηνεία του Μπρένταν Φρέιζερ. O Αμερικανός ηθοποιός, που έγινε γνωστός μέσα από τελείως διαφορετικού τύπου φιλμ, είναι εδώ εξαιρετικός, στον ρόλο ενός ανθρώπου που βρίσκεται σε ένα μονοπάτι αυτοκαταστροφής, όμως την ύστατη στιγμή προσπαθεί να φροντίσει αυτά που πραγματικά μετρούν στη ζωή. Πίσω άλλωστε από την ξεχειλωμένη επιφάνεια του κορμιού του κρύβεται μια ιδιοφυΐα ικανή να αναλύσει τον «Μόμπι Ντικ» (εν μέρει από εκεί και ο τίτλος) και ταυτόχρονα μια ψυχή βαθιά σημαδεμένη από τον έρωτα και την απώλεια.

 Από τις ΗΠΑ έως τη Ρωσία, η εξιλέωση κοστίζει-1Ο Τομ Χανκς πρωταγωνιστεί ως κύριος Οττο σε ένα γλυκόπικρο φιλμ πάνω στις αξίες της αλληλεγγύης και της ανθρωπιάς, που βοηθάει να ξεπεραστούν (και) τα ψυχικά τραύματα.

Ενας άνθρωπος που τον έλεγαν Οττο ★★★
ΔΡΑΜΑ (2022)
Σκηνοθεσία: Μαρκ Φόρστερ
Ερμηνείες: Τοµ Χανκς, Τζον Χίγκινς

Ο Τομ Χανκς ντύνεται γκρινιάρης μεσήλικας σε ένα φιλμ βασισμένο στο μπεστ σέλερ μυθιστόρημα «A Man Called Ove» του Φρέντρικ Μπάκμαν. Ο δημοφιλής ηθοποιός ερμηνεύει εδώ τον Οττο Αντερσον, έναν σχεδόν ψυχαναγκαστικό, στρυφνό άνδρα, ο οποίος μετά την απώλεια της αγαπημένης του συζύγου δεν βρίσκει πια λόγο για να ζει. Μέχρι που στην τακτοποιημένη γειτονιά του θα «εισβάλει» η νεαρή οικογένεια της Μαρισόλ, μιας δυναμικής, χαρούμενης Μεξικάνας, η οποία θα τον βοηθήσει σταδιακά να συνειδητοποιήσει πως η ύπαρξή του έχει νόημα και για άλλους ανθρώπους γύρω του.

Ο Μαρκ Φόρστερ («Παγκόσμιος Πόλεμος Ζ») σκηνοθετεί μια συγκινητική ιστορία πάνω στην απώλεια αλλά και στη δύναμη της αλληλεγγύης και της ανθρωπιάς. Σε προσεκτικά τοποθετημένα φλας μπακ, τα οποία παρεμβάλλονται στην κυρίως πλοκή, παρακολουθούμε τη γνωριμία και τον έρωτα του νεαρού Οττο (τον υποδύεται ο γιος του Τομ Χανκς, Τρούμαν) με την αγαπημένη του Σόνια, ο οποίος υπήρξε καθοριστικός για τη ζωή, καθώς και τη σημερινή του κατάσταση. Στο παρόν από την άλλη, παρακολουθούμε μια ιστορία με αρκετό χιούμορ, το οποίο βοηθάει να εξισορροπήσει το συναισθηματικό βάρος του συνόλου.

 Από τις ΗΠΑ έως τη Ρωσία, η εξιλέωση κοστίζει-2Ο Τζέισον Στέιθαμ αναλαμβάνει δράση σε μια νέα περιπέτεια.

Operation Fortune: Η μεγάλη απάτη ★★½
ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ (2022)
Σκηνοθεσία: Γκάι Ρίτσι
Ερμηνείες: Τζέισον Στέιθαµ, Χιου Γκραντ, Οµπρεϊ Πλάζα

Ο σταθερά δραστήριος τα τελευταία χρόνια Γκάι Ρίτσι ενορχηστρώνει άλλη μία από τις γνωστές του ιστορίες δράσης, η οποία αυτή τη φορά μοιάζει περισσότερο από ποτέ με εναλλακτική έκδοση των «Επικίνδυνων αποστολών». Πρωταγωνιστής εδώ είναι ο Τζέισον Στέιθαμ, στον ρόλο ενός υπερπράκτορα, ο οποίος αναλαμβάνει να αποτρέψει την αγοραπωλησία μιας νέας θανατηφόρας τεχνολογίας· αντίπαλός του ο «κακός» δισεκατομμυριούχος του Χιου Γκραντ (υπέροχος), ενώ στο πλευρό του έχει μια διάνοια των υπολογιστών (Ομπρεϊ Πλάζα) αλλά και έναν χολιγουντιανό αστέρα (Τζος Χάρτνετ). Η υπόθεση της ταινίας είναι ακριβώς όσο σχηματική και υποτυπώδης μοιάζει με την πρώτη ανάγνωση, με την απενοχοποιημένη δράση να αναλαμβάνει εδώ το τιμόνι –από κοινού με τον ειδικό του είδους, Στέιθαμ– και να μας οδηγεί σε ένα κατά βάση διασκεδαστικό δίωρο, δίχως άλλες απαιτήσεις.

 Από τις ΗΠΑ έως τη Ρωσία, η εξιλέωση κοστίζει-3Οι Ρώσοι πράκτορες σε στιγμές… χαλάρωσης.

Ο σύντροφος Βολκονόγκοφ απέδρασε ★★
ΘΡΙΛΕΡ (2021)
Σκηνοθεσία: Αλεξέι Χουπόφ, Νατάσα Μερκούλοβα
Ερμηνείες: Γιούρι Μπορίσοφ, Αλεξάντρ Γιατσένκο

Από τη Ρωσία, αλλά και το Φεστιβάλ Βενετίας, μας έρχεται ένα θρίλερ με ιστορικό φόντο και ψυχολογικές προεκτάσεις που ανακαλούν λογοτεχνικής υφής πρότυπα. Κεντρικός ήρωας είναι ο λοχαγός Βολκονόγκοφ, αφοσιωμένος πράκτορας και εκτελεστικό όργανο των Σοβιετικών Αρχών την περίοδο πριν από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οταν ωστόσο νιώθει τον κλοιό των εσωτερικών εκκαθαρίσεων να σφίγγει γύρω του, εκείνος δραπετεύει, επιχειρώντας παράλληλα να ζητήσει εξιλέωση για τα προηγούμενα θύματά του με σκοπό να γλιτώσει την αιώνια τιμωρία.

Με ατμόσφαιρα και αισθητική που θυμίζουν έντονα graphic novel, το ρωσικό φιλμ θα μπορούσε να έχει ακόμα υψηλότερες αξιώσεις αν δεν ήταν τόσο σχηματικό και καρικατούρα στην (έστω) ψευδοϊστορική του απεικόνιση. Εδώ πάντως υπάρχουν μερικές πραγματικά πολύ καλοστημένες σκηνές, οι οποίες μπλέκουν και το μαύρο χιούμορ με το κατά τα άλλα απόλυτα σκληρό περιεχόμενο.

 Από τις ΗΠΑ έως τη Ρωσία, η εξιλέωση κοστίζει-4Πρώτο και κλασικό φιλμ, η «Αναπαράσταση» του Θ. Αγγελόπουλου.

Αναπαράσταση ★★★★★
ΔΡΑΜΑ (1970)
Σκηνοθεσία: Θόδωρος Αγγελόπουλος
Ερμηνείες: Τούλα Σταθοπούλου, Γιάννης Τότσικας

Το αριστουργηματικό μεγάλου μήκους ντεμπούτο του Θόδωρου Αγγελόπουλου κυκλοφορεί σε επανέκδοση. Πάνω στην τραχιά επαρχία της Ηπείρου, ένας άνδρας επιστρέφει στο χωριό του έπειτα από χρόνια δουλειάς στη Γερμανία. Εκεί θα έρθει αντιμέτωπος με τη σύζυγό του και τον εραστή της, οι οποίοι τον σκοτώνουν και τον θάβουν στον κήπο.

Το άλλοθι που θα σκαρώσουν ωστόσο αποδεικνύεται ρηχό και σύντομα η αστυνομία, ακολουθούμενη από μια ομάδα δημοσιογράφων, θα καταφτάσει στο χωριό για να εξιχνιάσει την υπόθεση.

Ο Αγγελόπουλος δείχνει από νωρίς την τέχνη του, αιχμαλωτίζοντας μοναδικά σε ασπρόμαυρο φιλμ το άγριο ηπειρώτικο τοπίο, ενώ ταυτόχρονα κορυφώνει το δράμα με μία (ακόμη) σκηνή κινηματογραφικής ανθολογίας στο φινάλε.

Read Original