Επικοινωνούμε λίγο μετά τη βράβευση της πρωταγωνίστριάς του, Λένας Παπαληγούρα, στο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κλερμόν – Φεράν στη Γαλλία. Νωρίτερα, η ίδια ξεχώρισε στο αμερικανικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σάντανς, για την ερμηνεία της στο φιλμ του Θανάση Νεοφώτιστου «Airhostess – 737».
Η χαρά του σκηνοθέτη («Προσευχή», «Λεωφόρος Πατησίων», «Route-3», «Σπινθηροβόλα Κεράκια») για τη διεθνή αναγνώριση της ταινίας του είναι απερίγραπτη, καθώς εκτός από τα βραβεία, τον έχουν συγκινήσει πολύ τα σχόλια και η αγάπη του κοινού.
«Είναι σπουδαίο, μόνο έτσι μπορώ να το χαρακτηρίσω», λέει ο ίδιος στην «Κ» και εξηγεί: «Εχοντας πλήρη επίγνωση του πόσο ανταγωνιστικός είναι ο χώρος μας από την αρχή της πορείας μου – όταν ακόμα έκανα τις σπουδαστικές μου ταινίες – ήξερα ότι υπήρχαν σημαντικές πιθανότητες για όλους μας να χρειαστεί να αλλάξουμε πορεία. Από αυτό το σημείο, μέχρι το σημείο οι ταινίες που κάνω να αναγνωρίζονται και να προβάλλονται και να βραβεύονται στα σημαντικότερα φεστιβάλ του κόσμου, μόνο ευγνωμοσύνη μπορώ να έχω».
Η ιστορία του «Airhostess – 737» ακολουθεί τη Βανίνα (Παπαληγούρα), μια 39χρονη αεροσυνοδό που ταξιδεύει από την Αθήνα στην Καβάλα με το Boeing – 737. Η ηρωίδα έβαλε σιδεράκια πρόσφατα για να αποκτήσει – έστω αργά – το τέλειο χαμόγελο κι αυτό κρύβει κάποιον συμβολισμό όσον αφορά την πλοκή. Με αφορμή αυτό το γεγονός, η Βανίνα θα κληθεί να αναμετρηθεί με τη μητέρα της που ήταν πάντα απούσα από τη ζωή της και τώρα η σορός της βρίσκεται στο αμπάρι του αεροπλάνου.
Το όνειρο
Η έμπνευση του Νεοφώτιστου για το σενάριο, προήλθε από ένα όνειρο που είδε και τον επηρέασε. Γιατί, όμως, να γίνει το συγκεκριμένο όνειρο ταινία και όχι κάποιο άλλο; Ποια η σημασία του για τον σκηνοθέτη; «Ήταν τέτοια η ορμή και η συναισθηματική του επίδραση (ξύπνησα με λυγμούς), που δεν το σκέφτηκα δεύτερη φορά» τονίζει. Όσον αφορά το μήνυμα που επιθυμούσε να μεταφέρει στους θεατές μέσα από το πρότζεκτ, αναφέρει ότι «νομίζω θέλαμε να μιλήσουμε για την αξία της συμφιλίωσης ενός τραυματισμένου ανθρώπου».
Η κάμερα κάνει πολλά κοντινά πλάνα στο πρόσωπο της Λένας Παπαληγούρα, αφού αποτυπώνει αριστοτεχνικά κάθε συναίσθημα: από το επιτηδευμένο χαμόγελο μπροστά στους επιβάτες, μέχρι τις συναισθηματικές «αναταράξεις». «Ήταν ενστικτώδης επιλογή η Λένα. Λίγο πριν πάρουμε την τελική απόφαση, είπα να κάνουμε και ένα δοκιμαστικό -αφού από την αρχή εκείνη σκεφτόμουν- και με το που την είδα στο ρόλο, κλείδωσε».
Στα φεστιβάλ του κόσμου
Η ταινία έχει ήδη διαγράψει μια ενδιαφέρουσα πορεία στο εξωτερικό, αποσπώντας υποψηφιότητες και βραβεία σε διεθνή φεστιβάλ. Η αρχή έγινε με την πρεμιέρα της στο 75ο φεστιβάλ του Λοκάρνο, ακολούθησαν η τιμητική διάκριση στο 47ο Φεστιβάλ του Τορόντο και η υποψηφιότητα στα Ευρωπαϊκά Βραβεία του 2023. Επιπλέον, συμμετείχε σε περισσότερες από 30 διεθνείς διοργανώσεις με σημαντικές διακρίσεις. Και αυτό το ταξίδι αναμένεται ακόμα πιο συναρπαστικό καθώς έρχονται κι άλλες προβολές.
Πώς ήταν, λοιπόν, η διαδικασία δημιουργίας αυτού του εγχειρήματος; Ο Νεοφώτιστος απαντά ότι ήταν επίπονη αλλά πολύ δημιουργική. «Με λίγα χρήματα, χρειάστηκε να εξαντλήσουμε όλη μας τη δημιουργικότητα. Ευτυχώς είχα εξαιρετικούς συνεργάτες, με τους περισσότερους από τους οποίους είχαμε ξαναδουλέψει. Όλοι επένδυσαν την ταινία με πολλή αγάπη, πίστη και ακόμα περισσότερη δουλειά». Η έκπληξη εδώ ήταν η εμπλοκή της μεγάλης ερμηνεύτριας Χάρις Αλεξίου, η οποία δάνεισε τη φωνή της για το νανούρισμα στη μητέρα της Βανίνας. «Όταν η ταινία έπαιρνε την τελική της μορφή ήταν μια πολύ φορτισμένη στιγμή γιατί ταυτόχρονα με συγκινούσε βαθιά και δεν άντεχα σχεδόν να την βλέπω, αλλά νομίζω καταλάβαινα και τη δυναμική της».
Αυτό το χρονικό διάστημα, η Βανίνα και το Boeing – 737 έχουν «προσγειωθεί» στις ελληνικές αίθουσες και προβάλλονται σε επιλεγμένους κινηματογράφους, πριν τη μεγάλου μήκους ταινία της Ασημίνας Προέδρου, «Πίσω από τις θημωνιές». Μετά το Κλερμόν – Φεράν και το Σάντανς, ο Νεοφώτιστος που ταυτόχρονα προετοιμάζει τη μεγάλου μήκους ταινία «Το Αγόρι με τα Γαλάζια Μάτια», λέει ότι το «Airhostess – 737» θα «κάνει τα ταξίδια του στα διάφορα φεστιβάλ κι εγώ θα καμαρώνω από απόσταση (ελπίζω) πια».
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Θανάσης Νεοφώτιστος
Παραγωγοί: Ιωάννα Μπολομύτη, Δημήτρης Τσακαλέας
Executive Producer: Πάνος Παπαχατζής
Πρωταγωνιστούν: Λένα Παπαληγούρα, Κωνσταντίνα Κουτσονάσιου και η Χάρις Αλεξίου (φωνή μητέρας)
Σενάριο: Θανάσης Νεοφώτιστος, Γρηγόρης Σκαράκης
Διευθυντής Φωτογραφίας: Γιάννης Φώτου G.S.C
Μοντάζ: Πάνος Αγγελόπουλος
Art Direction: Εύα Γαϊτανίδου
Σχεδιασμός Ήχου: Στέλιος Κουπετώρης
Ηχοληψία: Αλέξης Κουκιάς – Παντελής
Πρωτότυπη Μουσική: Λευτέρης Σαμψών
Μακιγιάζ & Μαλλιά: Όλγα Κομπογιάννη
Διεύθυνση Παραγωγής: Ιόλη Αντζουλάτου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Αναστασία Φλωκατούλα
Συμμετέχουν: Γιάννης Μουστάκας, Ελένη Μολφέτα, Θοδωρής Βουρνάς, Γιούλη Πεζοπούλου