Ο φαρμακοποιός της «διπλανής πόρτας» – Πώς η πανδημία μάς έφερε πιο κοντά

1 year ago 73

Τον τρόπο με τον οποίο άλλαξε η σχέση του πολίτη με τον φαρμακοποιό από την εμφάνιση της πανδημίας και έπειτα μελέτησε το Ινστιτούτο Πολιτικής Υγείας, προκειμένου να διαπιστώσει μεταξύ άλλων κατά πόσο ο κόσμος άρχισε να επισκέπτεται τα φαρμακεία και για άλλους λόγους πέραν των καθιερωμένων, αλλά και τον βαθμό ικανοποίησής τους από τις παρεχόμενες υπηρεσίες.

Η πανελλαδική έρευνα που παρουσιάστηκε σε συνέδριο του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου δείχνει πως μετά την πανδημία αυξήθηκε η προτίμηση των πολιτών σε συγκεκριμένους φαρμακοποιούς, λόγω της σχέσης που αναπτύχθηκε την περίοδο της Covid-19. Επίσης, πλέον οι πολίτες επισκέπτονται τα φαρμακεία όχι μόνο για την αγορά φαρμάκων και την εκτέλεση συνταγών. 

Το 73,1% επισκέπτεται συγκεκριμένο φαρμακείο

Σύμφωνα με την έρευνα, η πανδημία οδήγησε σε σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ των πολιτών και των φαρμακοποιών, καθώς το 73,1% των ερωτηθέντων της έρευνας φαίνεται πως πλέον επιλέγουν φαρμακείο της εμπιστοσύνης τους για τις αγορές τους. Μάλιστα το κριτήριο της «εμπιστοσύνης» παίζει πολύ μεγαλύτερο ρόλο από τη γεωγραφική τοποθεσία ενός φαρμακείου, καθώς μόνο το 15% επιλέγουν φαρμακεία που βρίσκονται κοντά στο σπίτι τους ή την εργασία τους.

Made with Flourish

Πάντως η σχέση εμπιστοσύνης που έχει αναπτυχθεί μεταξύ του πολίτη και του φαρμακοποιού αφορά κυρίως τη φαρμακευτική θεραπεία του πρώτου, καθώς σε ό,τι αφορά άλλα ιατρικά θέματα, οι πολίτες φαίνεται πως προτιμούν να απευθύνονται πρώτα στον γιατρό τους και στη συνέχεια στον φαρμακοποιό. Ειδικότερα, στην ερώτηση αν εκείνοι θα συμβουλεύονταν τον φαρμακοποιό τους και για άλλα ιατρικά θέματα, το 54,5% απάντησε πως ενδεχομένως και να το έκανε, ενώ το 42,7% δεν θα ζητούσε περαιτέρω συμβουλές. 

Σε ό,τι αφορά στο θέμα της πρόσβασης, οι περισσότεροι πολίτες δήλωσαν πως δεν έχουν ιδιαίτερο πρόβλημα στην εύρεση φαρμακείου όταν υπάρχει ανάγκη. Ειδικότερα μόνο το 14,10% των ερωτηθέντων δεν είχε πρόσβαση σε φαρμακείο τους τελευταίους 12 μήνες, ενώ ο νούμερο 1 λόγος ήταν πως δεν βρήκαν φαρμακείο που να διανυκτέρευε. 

Το 53% έχει εμβολιαστεί κατά της γρίπης σε φαρμακείο

Την ίδια ώρα παρά το γεγονός πως ο βασικός λόγος επίσκεψης σε φαρμακείο παραμένει η εκτέλεση συνταγής για τη λήψη φαρμάκου (89,5%), φαίνεται πως η πανδημία έγινε η αιτία ώστε να προστεθούν επιπλέον λόγοι.

Ειδικότερα το 53% έχει επισκεφτεί φαρμακείο για να εμβολιαστεί κατά της γρίπης αλλά και για άλλες ενέσιμες θεραπείες, το 44,4% για να ζητήσει συμβουλές για την αντιμετώπιση ενός έκτακτου γεγονότος, ενώ το 26,9% για να ζητήσει βοήθεια προκειμένου να κλείσει ραντεβού σε άλλες υπηρεσίες του συστήματος υγείας.

Made with Flourish

Εκτός των παραπάνω, το ποσοστό που θα ήθελε να υπάρχει από εδώ και στο εξής η συγκεκριμένη υπηρεσία σε κάποιο φαρμακείο είναι ακόμη μεγαλύτερο, με το 67,6% να απαντά θετικά. Άλλες υπηρεσίες που θα ήθελαν οι πολίτες να περιλαμβάνονται στα φαρμακεία είναι η αντιμετώπιση μικροτραυματισμών και η δυνατότητα μέτρησης τους βάρους, του σακχάρου και της αρτηριακής τους πίεσης.

Made with Flourish

Γιατί πήγαιναν οι πολίτες στα φαρμακεία στη διάρκεια της πανδημίας

Τέλος, μέσω της συγκεκριμένης έρευνας φαίνεται ότι οι πολίτες, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, πήγαιναν στα φαρμακεία για διαφορετικούς λόγους από τους συνηθισμένους. Ειδικότερα, η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών, το 85,5%, απευθύνθηκαν στο φαρμακοποιό τους για να αγοράσουν self tests. Το 82,7% πήγε στο φαρμακείο για να αγοράσει μάσκες, ενώ το 70,2% για να κάνει rapid test. Οι πολίτες που επέλεξαν να κλείσουν ραντεβού από το φαρμακείο για να εμβολιαστούν κατά της Covid-19 έφτασαν το 42,2%.

Made with Flourish

Όπως σημειώνει ο Καθηγητής Πολιτικής Υγείας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου κ. Κυριάκος Σουλιώτης, εξηγώντας τα αποτελέσματα της έρευνας, «το γεγονός πως το 42,2% επέλεξαν το φαρμακείο προκειμένου να κλείσουν ραντεβού για να εμβολιαστούν κατά της Covid-19 δείχνει πως τα φαρμακεία λειτούργησαν ως κόμβος υπηρεσιών κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Και ο λόγος που συνέβη αυτό δεν είναι αποκλειστικά επειδή δεν είχαν πρόσβαση στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, αλλά γιατί πολλοί επιθυμούσαν να ζητήσουν και τη συμβουλή των φαρμακοποιών σχετικά με τον εμβολιασμό, ενώ υπήρχαν και εκείνοι που είχαν κάποια προτίμηση σε εμβόλιο συγκεκριμένης εταιρίας και οι φαρμακοποιοί τους διευκόλυναν σε αυτό». 

Read Original