«Χθες ήρθε ένας κύριος γύρω στα 80 για να βγάλει εισιτήριο για μια προβολή. Του είπαμε στο ταμείο πως δικαιούται μειωμένο εισιτήριο λόγω του ότι είναι άνω των 65. Εκείνος, όμως, επέμεινε να πληρώσει το ολόκληρο εισιτήριο των 8 ευρώ, διότι ήθελε να στηρίξει την αίθουσα». Αυτό μεταδίδει μιλώντας στην «Κ» ο άνθρωπος που «τρέχει» το ιστορικό σινεμά, Γιώργος Σπέντζος, φανερά συγκινημένος από τον παλμό των ημερών στο Ιντεάλ, που εδώ και αρκετούς μήνες βρίσκεται υπό καθεστώς αβεβαιότητας.
Τόσο για το Ιντεάλ όσο και για το Άστορ υπάρχει ο φόβος ότι οι τίτλοι τέλους ίσως και να είναι κοντά. Αυτό δείχνουν οι εξελίξεις των τελευταίων μηνών που παρακολουθούμε σε συνέχειες. Αφότου ο e-ΕΦΚΑ και τωρινός ιδιοκτήτης των ιστορικών αθηναϊκών αιθουσών κήρυξε διαγωνισμό για τα κτίρια στα οποία στεγάζονται τα δύο σινεμά πριν μερικούς μήνες, το μέλλον τους αυτομάτως θεωρήθηκε αβέβαιο.
Και από εκεί ξεκίνησε μια κινητοποίηση με αίτημα προς το αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να κηρυχθούν οι δύο κινηματογραφικές αίθουσες διατηρητέες, με τον κόσμο του κινηματογράφου αλλά και τους απλούς κινηματογραφόφιλους να εκπέμπουν SOS.
Αρχικά, υπήρξε ένας καθησυχασμός πως παρά την αναδιάρθρωση των κτιρίων, η χρήση των δύο κινηματογράφων δεν θα επηρεαστεί. Το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων στήριξε ομόφωνα τη διατήρηση των δύο σημαντικών για την πολιτιστική ιστορία της Αθήνας τοποσήμων. Πριν μερικές ημέρες, όμως, ο e-ΕΦΚΑ κατέθεσε ένσταση στο ΥΠΕΝ με αίτημα να μην κηρυχθούν διατηρητέα τα δύο σινεμά του κέντρου μιας και, όπως υποστήριξε, κάτι τέτοιο θα επηρέαζε τις απαραίτητες επισκευές για τη νέα χρήση των κτιρίων.
Όπως ήταν αναμενόμενο, αυτό έφερε ένα νέο κύμα αντιδράσεων, με τους ιδιοκτήτες των δύο κινηματογράφων –Ανδρέα και Μπάμπη Κονταράκη του Άστορ, Γιώργο και Σπύρο Σπέντζο του Ιντεάλ– να προτάσσουν τα γρήγορα αντανακλαστικά τους.
Έτσι, την Κυριακή 2 Απριλίου θα υλοποιηθεί η πρωτοβουλία «Τα Σινεμά Μας, Η Πόλη Μας». Μια σειρά από παράλληλες δράσεις και δωρεάν προβολές που θα λειτουργήσουν ως κάλεσμα στήριξης των απειλούμενων αιθουσών, ενώ συγχρόνως θα μαζευτούν υπογραφές. Όχι μόνο στο Άστορ και το Ιντεάλ μα και στην Ίριδα, την αίθουσα της φοιτητικής λέσχης του ΕΚΠΑ που στηρίζει το εγχείρημα, μιας και πριν κάποιο καιρό και το δικό της μέλλον απειλήθηκε αντίστοιχα, λόγω του άρθρου 296 του νόμου του Υπουργείου Παιδείας «Νέοι Ορίζοντες στα ΑΕΙ», που προέβλεπε αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των πανεπιστημιακών λεσχών, με την αμφιβολία να συνεχίζει να υπάρχει. Την Τρίτη 4 Απριλίου θα ακολουθήσει συνέντευξη τύπου από τους ιδιοκτήτες των Άστορ και Ιντεάλ.
Ένα κλείσιμο των εν λόγω αιθουσών θα σημάνει το ολοκληρωτικό τέλος τους. Όπως άλλωστε εξηγεί ο Μπάμπης Κονταράκης του Άστορ, δεν πρόκειται απλά για μια επιχείρηση που μπορεί κάποιος να πάρει και να μεταφέρει αλλού έτσι εύκολα. Όσο για το δικό του σινεμά, επιμένει από την πλευρά του πως μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί ακόμα και με τη νέα χρήση του κτιρίου μιας και δεν την επηρεάζει με κανέναν τρόπο. Δεν κρύβει την απογοήτευσή του, καθώς κατά την κρίση του τα επιχειρήματα του e-ΕΦΚΑ δεν είναι ισχυρά.
Ρωτώντας τον ιδιοκτήτη του σινεμά της στοάς Κοραή για το πώς αντιδρά ο απλός κόσμος που έρχεται να δει ταινίες σε όλο αυτό, είναι ακριβής: «Αυτός ήταν που ήθελε να μαζευτεί βιβλίο με υπογραφές». Είναι εμφανές πως το κοινό που αγαπά τη σκοτεινή αίθουσα κι έχει πολλές αναμνήσεις από τους δύο ιστορικούς κινηματογράφους, αγωνιά μαζί με τους αιθουσάρχες. Ο Γιώργος Σπέντζος φέρνει το παράδειγμα ενός ΑμεΑ θεατή, που πριν λίγες μέρες, διασχίζοντας το κατώφλι του Ιντεάλ, αναρωτήθηκε: «Κι αν κλείσετε, εμείς πού θα βλέπουμε σινεμά;». Βλέπετε, το Ιντεάλ είναι μία από τις αίθουσες που προσφέρει πλήρη πρόσβαση σε ΑμεΑ.
Ομοίως, «η συμπαράσταση από όλη την κινηματογραφία είναι ολοκληρωτική όλον αυτό τον καιρό» όπως επιβεβαιώνει ο Μπάμπης Κονταράκης. Άλλωστε, είναι έμπρακτη η υποστήριξη των διαφόρων κινηματογραφικών φορέων, με κάποιες από τις προβολές της Κυριακής να γίνονται από τις Νύχτες Πρεμιέρας, τη Cinematek, το Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου Αθήνας, τη Χαμένη Λεωφόρο του Ελληνικού Σινεμά και το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου.
Το παρόν θα δώσει φυσικά και η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, που ήταν στο πλευρό των αιθουσών από την αρχή, έχοντας στείλει ήδη δύο επιστολές για τη διασφάλιση της λειτουργίας των σινεμά της Στοάς Κοραή και της Πανεπιστημίου.
«Μπορεί αυτές οι δράσεις να είναι λίγο ρομαντικές, από την άλλη δεν υπάρχει και κάτι άλλο να κάνεις», συμπεραίνει ο πρόεδρος της ΕΑΚ, Λευτέρης Χαρίτος, όταν ουσιαστικά «πρόκειται για μια απόφαση η οποία αναμένεται». Όπως συμπληρώνει και ο Γιώργος Σπέντζος, αυτό που βλέπει να γίνεται είναι μια «παράταση» πάνω σε αυτή την απόφαση -ενδεικτικά, επιτροπή που θα συνεδριάσει στο ΥΠΕΝ για τους δύο κινηματογράφους έχει πάρει αισίως τρεις αναβολές.
Πάντως, ο Λευτέρης Χαρίτος μας καλεί να δούμε τη μεγάλη εικόνα και το μέλλον όχι μόνο των εν λόγω αιθουσών αλλά του ίδιου του κινηματογράφου. Που είναι η μεγάλη συζήτηση που ανοίγει, δυστυχώς, όλο και συχνότερα.