Η Μεσόγειος περιορίζει την κρουαζιέρα

1 year ago 63

Μεγαλώνει η λίστα των προβεβλημένων μεσογειακών, και όχι μόνο, παραθαλάσσιων ταξιδιωτικών προορισμών που επιβάλλουν ολοένα και αυστηρότερους περιορισμούς στην προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων στα λιμάνια τους. Το Μονακό ήρθε τώρα να προστεθεί σε πόλεις όπως η Βενετία, η Βαρκελώνη και το Ντουμπρόβνικ που επιχειρούν να σταματήσουν την ανεξέλεγκτη αποβίβαση χιλιάδων τουριστών καθημερινά, που προκαλούν σοβαρή επιβάρυνση στις υποδομές και στο περιβάλλον τους αφήνοντας δυσανάλογα μικρά οικονομικά οφέλη. Στον ίδιο δρόμο, της επιβολής περιορισμών στην κρουαζιέρα, προσανατολίζονται και η Μασσαλία στη Γαλλία, το Αμστερνταμ στην Ολλανδία, ενώ περαιτέρω αυστηροποίηση του σχετικού πλαισίου εξετάζει η Βαρκελώνη.

Το Μονακό από φέτος θα δέχεται πλέον μόνον κρουαζιερόπλοια που πραγματοποιούν κρουαζιέρες πολυτελείας, στοχεύοντας σε υψηλής προστιθέμενης αξίας ταξιδιώτες, υπό τον όρο πως αυτά δεν θα ξεπερνούν τα 250 μέτρα μήκους και η δυναμικότητά τους τούς 1.250 επιβάτες. Αποκλείει δηλαδή όλα τα σύγχρονα πολύ μεγάλα κρουαζιερόπλοια που έχουν δρομολογηθεί τα τελευταία χρόνια και αναμένεται να αυξηθούν στα νερά της Μεσογείου. Την ίδια ώρα, στην Ελλάδα η δραστηριότητα της κρουαζιέρας παραμένει εν πολλοίς ανεξέλεγκτη και ακόμα και οι όποιοι περιορισμοί έχουν τεθεί σε υπερκορεσμένους προορισμούς όπως η Σαντορίνη, δεν τηρούνται.

Η Μεσόγειος περιορίζει την κρουαζιέρα-1

Ειδικότερα, αν και έχει τεθεί όριο αποβίβασης έως και 8.000 επιβατών ημερησίως στη Σαντορίνη, μια ματιά στον φετινό προγραμματισμό αφίξεων δείχνει πως για παράδειγμα στις 5 Ιουλίου αναμένονται περισσότεροι από 9.000 επιβάτες όπως κι άλλες μέρες αυτού του μήνα και ακόμα περισσότεροι τον Αύγουστο. Εν τω μεταξύ, άλλα λιμάνια όπως του Πειραιά αλλά και της Θεσσαλονίκης προετοιμάζονται για να μπορούν να φιλοξενήσουν ολοένα μεγαλύτερα πλοία με χαρακτηριστικό παράδειγμα το έργο επέκτασης του επιβατικού λιμένα του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.

Στις αρχές του 2019, ένα χρόνο πριν από την πανδημία που έθεσε πρόσκαιρο φρένο στην αλματώδη ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, έκθεση της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (TRAN Committee) τοποθετούσε τη Σαντορίνη αλλά και άλλους ελληνικούς προορισμούς στη λίστα με τις ευρωπαϊκές περιοχές υψηλού κινδύνου από τον υπερτουρισμό και έκανε λόγο για αλλοίωση του χαρακτήρα και του κοινωνικού ιστού από την ανεξέλεγκτη καθημερινή ροή δεκάδων χιλιάδων τουριστών.

Η Μεσόγειος περιορίζει την κρουαζιέρα-1

Μονακό, Βενετία, Βαρκελώνη, Ντουμπρόβνικ, Μασσαλία επιβάλλουν περιορισμούς για να σταματήσουν την ανεξέλεγκτη προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων.

Ο Pierfrancesco Vago, πρόεδρος της CLIA (Διεθνούς Ενωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας) και εκτελεστικός πρόεδρος της MSC Cruises, από τη Θεσσαλονίκη όπου διεξάγεται αυτές τις μέρες το 7ο Posidonia Sea Tourism Forum, ισχυρίστηκε ότι «το 2021, το οικονομικό όφελος για την Ελλάδα ξεπέρασε το 1 δισ. ευρώ, ενώ δημιούργησε περισσότερες από 15.000 θέσεις εργασίας» και «σήμερα τα οικονομικά οφέλη από τους τουρίστες που φθάνουν στις ελληνικές ακτές με κρουαζιερόπλοια είναι ήδη υψηλότερα από ό,τι το 2019, κάτι που οφείλεται εν μέρει στο σημαντικό έργο των τοπικών αρχών», καθώς πέρυσι «από τα 87 κρουαζιερόπλοια της CLIA που προσέγγισαν τα ελληνικά λιμάνια, τα 47, δηλαδή το 54%, είχαν λιμάνι επιβίβασης (homeporting) στην ελληνική επικράτεια».

Μια ματιά όμως στα στοιχεία που δημοσίευσε μόλις χθες η Tράπεζα της Ελλάδος, διαψεύδει τους παραπάνω ισχυρισμούς: οι δαπάνες που πραγματοποίησαν επιβάτες κρουαζιέρας το 2021 ήταν μόλις 174,3 εκατ., ενώ ακόμα και πέρυσι, οπότε και σημειώθηκε σημαντική ανάκαμψη της δραστηριότητας, έφτασαν τα 418,7 εκατ., «χρειάζεται ένας πολύ γενναίος πολλαπλασιαστής για να στηρίξει τους ισχυρισμούς του κ. Vago», σχολιάζουν χαρακτηριστικά οικονομολόγοι που παρακολουθούν τον κλάδο. Και προσθέτουν πως σύμφωνα με μελέτη που έγινε στο Μπέργκεν της Νορβηγίας, διαπιστώθηκε ότι οι επιβάτες που αποβιβάζονται εκεί δεν ξοδεύουν κατά μέσο όρο περισσότερα από 23 ευρώ. Εσοδο πάρα πολύ χαμηλό για να δικαιολογήσει κάνεις την επιβάρυνση στο περιβάλλον και στην ποιότητα των υδάτων, στις υποδομές κυκλοφορίας και διαχείρισης αποβλήτων, στην ποιότητα της ατμόσφαιρας και εντέλει στο ίδιο το τουριστικό προϊόν για τους κανονικούς ταξιδιώτες που επιλέγουν να διαμείνουν σε αυτούς τους προορισμούς και να ξοδέψουν πολύ περισσότερα χρήματα, εξηγούν οι ίδιες πηγές.

Η Μεσόγειος περιορίζει την κρουαζιέρα-2Μετά τη Βενετία, τη Βαρκελώνη και το Ντουμπρόβνικ, το Μονακό προστίθεται στους προβεβλημένους μεσογειακούς –και όχι μόνον– παραθαλάσσιους ταξιδιωτικούς προορισμούς που επιβάλλουν ολοένα και αυστηρότερους περιορισμούς στην προσέγγιση κρουαζιεροπλοίων στα λιμάνια τους. Αντιθέτως, στην Ελλάδα καταστρατηγούνται και τα λίγα μέτρα που έχουν ληφθεί. Φωτ. SHUTTERSTOCK

Δεύτερη σε πωλήσεις η Ελλάδα 

Δεύτερη σε κρατήσεις για διακοπές φέτος το καλοκαίρι, μετά την Ισπανία, είναι η Ελλάδα την περίοδο αυτή τόσο στη Βρετανία όσο και στη Γαλλία. Ειδικότερα για τη Βρετανία, αυτό προκύπτει από στοιχεία πωλήσεων που δημοσίευσε η Personal Travel Consultants (PTC) σε συνεργασία με την Blue Bay Travel. Η PTC γνωστοποίησε πως οι συνολικές πωλήσεις της κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου αυξήθηκαν κατά 60% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019. Η Ισπανία αντιπροσωπεύει το 11,5% αυτών των κρατήσεων, ενώ η Ελλάδα αντιπροσωπεύει περίπου το 10% των κρατήσεων του πρώτου τριμήνου. Οσον αφορά τη Γαλλία, σύμφωνα με στοιχεία για τον μήνα Μάρτιο του Baromètre Orchestra της L’ Echo Touristique, που συγκεντρώνει δεδομένα για τις πωλήσεις τόσο παραδοσιακών όσο και διαδικτυακών ταξιδιωτικών οργανισμών, η Ελλάδα είναι πάλι δεύτερη σε πωλήσεις μετά την Ισπανία και μάλιστα οι πωλήσεις αυτές αυξάνονται με ισχυρούς ρυθμούς σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες.

Read Original