Οσο αυτοματοποιημένη κι αν καθίσταται η πρώην χειρωνακτική εργασία στη βαριά βιομηχανία, σε άλλους κλάδους, όπου απαιτείται υψηλή αισθητική και τεχνική, τα εργατικά χέρια είναι επειγόντως αναγκαία και δυστυχώς σπάνια. Σε έναν οίκο υψηλής ραπτικής και αξεσουάρ, όπως εκείνος της Hermes, οι παλιοί τεχνίτες αποχωρούν και οι νέοι δεν έρχονται να τους αντικαταστήσουν. Ενας εξ αυτών είναι ο Λιονέλ Προυντόμ, ο οποίος μιλάει στους Financial Times για τα πρωτότυπα των νέων σχεδίων τσαντών, που κυκλοφορούν σε περιορισμένο αριθμό, σε ένα εργαστήριο της Hermes στο Παρίσι. Υπάρχει μια έκδοση του κλασικού μοντέλου Kelly με βαμμένη ξύλινη επένδυση, ένα κούμπωμα/πόρπη διακοσμημένο με ιδιότροπα σχέδια από τον γαλαξία, που πωλείται 22.000 ευρώ, αλλά κι αρκετές άλλες όπου το δέρμα είναι διαμορφωμένο σε στρογγυλεμένα σχήματα με χρωματισμούς, όπως το εκθαμβωτικό μπλε και το ξεθωριασμένο πορτοκαλί. Στεγασμένο σε ένα σύγχρονο συγκρότημα με γυαλί και μπετόν, αυτό το εργαστήριο δερμάτινων ειδών στο Παντέν, ένα από τα 21 που διαθέτει η Hermes σε όλη τη Γαλλία, είναι το μέρος όπου το όραμα των σχεδιαστών μετασχηματίζεται σε ένα χειροπιαστό προϊόν. «Η ιδέα έρχεται ως πρωτότυπο, αλλά θα εργαστούμε να τη βελτιώσουμε, ώστε να τη δημιουργούμε ξανά κάθε φορά», είπε ο υπεύθυνος του ατελιέ. Ο Προυντόμ, όπως και άλλοι έμπειροι τεχνίτες της δερματοτεχνίας, βρίσκεται εκεί τα τελευταία 30 χρόνια και μπορεί να κατασκευάζει τουλάχιστον 85 διαφορετικά μοντέλα. Τεχνίτες σαν κι αυτόν είναι ένα ολοένα πιο πολύτιμο και σπάνιο αγαθό.
Οπως επισημαίνουν οι Financial Times, έπειτα από χρόνια εντυπωσιακής ανάπτυξης χάρη στην ακόρεστη όρεξη για πολυτέλεια των Κινέζων, ο κλάδος στην Ευρώπη πλέον υφίσταται έντονες πιέσεις. Κι αυτές έχουν να κάνουν με την ανάγκη νέων προσλήψεων για θέσεις εργασίας ενός τεράστιου εύρους από τη μεταποίηση και την κατασκευή έως το λιανεμπόριο και τη διοίκηση. «Αυτές οι δουλειές των τεχνιτών απαιτούν συχνά πολλά χρόνια εκπαίδευσης, μερικές πάνω από δέκα χρόνια, αλλά πολλές φορές θεωρούνται αδιέξοδες σταδιοδρομίες» δηλώνει ο Μπενεντίκτ Επινέ, πρόεδρος του βιομηχανικού οργανισμού Comite Colbert. «Ταυτόχρονα βλέπουμε μια προοδευτική εξαφάνιση των προγραμμάτων κατάρτισης γι’ αυτές τις δεξιότητες, διότι δεν εκδηλώνουν ενδιαφέρον νέοι άνθρωποι». Ας σκεφθούμε πως οι μάστορες της δερματοτεχνίας για να φτιάξουν στο χέρι μια τσάντα της Hermes δαπανούν 15 ώρες, ενώ οι αποδοχές τους, όπως ο ίδιος ο οίκος επισημαίνει, υπερβαίνουν κατά πολύ τον κατώτατο γαλλικό μισθό και μπορούν να περιλαμβάνουν μετοχές της εκάστοτε εταιρείας. Η δημιουργία ομάδων τεχνιτών υψηλής εξειδίκευσης είναι μια ιδιαίτερη πρόκληση για έναν κλάδο όπου η εξωτερική ανάθεση σε άλλες χώρες γενικά δεν αποτελεί επιλογή, προκειμένου να διατηρηθούν η ποιότητα και η προέλευση, δύο παράγοντες που αιτιολογούν τις υψηλότατες τιμές των προϊόντων. Ειδικά για τις τσάντες Hermes η λίστα αναμονής μπορεί να σημαίνει πως έπειτα από χρόνια μπορεί κάποια γυναίκα να αποκτήσει μία εξ αυτών.
Ο μέσος ετήσιος μισθός ενός τεχνίτη στη Γαλλία είναι 25.350 ευρώ, αλλά στον όμιλο LVMH, όπου υπάγεται η Hermes, είναι πολύ υψηλότερος. Επίσης μπορεί, για παράδειγμα, να προσφέρει στους εργαζομένους σε εργαστήριο/ατελιέ μπόνους ίσο με μέσο μισθό 18 μηνών κάθε χρόνο χάρη σε προγράμματα επιμερισμού των κερδών, όταν ένας ταμίας σε τράπεζα κερδίζει από 14.000 ευρώ έως 24.000 ευρώ κατά μέσον όρο.