Υψηλές προσδοκίες έχει ο αμερικανικός κολοσσός Ford Motor για την επόμενη ημέρα του στην ηλεκτροκίνηση, εξ ου και επενδύει 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε εργοστάσιο μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων στο νοτιοδυτικό Μίσιγκαν, το οποίο, σημειωτέον, θα λειτουργεί με τεχνολογία και υποστήριξη από κινεζική εταιρεία κατασκευής μπαταριών. Κι αυτή η επιλογή του, όπως γίνεται αντιληπτό, έχει προκαλέσει πολιτικές αντιπαραθέσεις. Το εργοστάσιο κοντά στο Μάρσαλ του Μίσιγκαν θα απασχολεί 2.500 εργάτες, δήλωσε τη Δευτέρα η Ford, επιβεβαιώνοντας δημοσίευμα του Bloomberg στις 10 Φεβρουαρίου. Η εγκατάσταση πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία το 2026 και θα παράγει αρκετές μπαταρίες για να τροφοδοτούν 400.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα τον χρόνο. Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία θα βασίσει την παραγωγική διαδικασία στην τεχνογνωσία μπαταριών από την κινεζική Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL), η οποία θα βοηθήσει στην ανέγερση του εργοστασίου και θα έχει προσωπικό εκεί. Η Ford, επιπλέον, τόνισε πως θα έχει στην ιδιοκτησία της το εργοστάσιο, το οποίο και θα εκμεταλλεύεται, ενώ θα συστήσει μια εξ ολοκλήρου νέα θυγατρική για να το διευθύνει. Η CATL είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα σε παγκόσμια κλίμακα.
«Η Ford έχει τον έλεγχο, ήτοι τον έλεγχο της κατασκευής, τον έλεγχο της παραγωγής, τον έλεγχο του εργατικού δυναμικού», δήλωσε η Λάιζα Ντρέικ, αντιπρόεδρος της Ford αρμόδια για την ηλεκτροκίνηση, στο πλαίσιο ενημέρωσης δημοσιογράφων. «Μας αδειοδοτεί τη σχετική τεχνολογία η CATL». Η συμφωνία, με στόχο την εξασφάλιση φορολογικών πλεονεκτημάτων για το εργοστάσιο, έχει προκαλέσει επικρίσεις σε μια εποχή αυξημένης γεωπολιτικής έντασης μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας, κυρίως εξαιτίας κινεζικού μπαλονιού που πέταξε πάνω από την Αμερική και κατερρίφθη. Ο κυβερνήτης της Βιρτζίνιας, Γκλεν Γιανγκίν, απέσυρε την υποψηφιότητα της πολιτείας του ως ενδεχόμενης τοποθεσίας για το εργοστάσιο της Ford, αποκαλώντας το «Δούρειο Ιππο» για το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. «Είναι πολύ λυπηρό που ο κυβερνήτης Γιανγκίν είχε κάποια παραπληροφόρηση», είπε η Ντρέικ σε συνέντευξή της στην τηλεόραση του Bloomberg. «Ελπίζουμε μέσω της τωρινής ανακοίνωσής μας πως ήταν πολύ σαφές ότι η Ford έχει τον έλεγχο του εργοστασίου». Οι εξελίξεις συμπίπτουν με το ενδεχόμενο ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Αντονι Μπλίνκεν να συναντηθεί με τον κορυφαίο Κινέζο διπλωμάτη Γουάνγκ Γι σε διάσκεψη για την ασφάλεια αργότερα αυτή την εβδομάδα, όπως ανέφερε το Bloomberg. Θα είναι η πρώτη συνάντηση πρόσωπο με πρόσωπο μετά την κατάρριψη του μπαλονιού.
Στόχος είναι η παραγωγή 400.000 ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ετήσια βάση από το 2026.
Το προσωπικό της CATL θα βοηθήσει στην εγκατάσταση εργοστασιακού εξοπλισμού για την κατασκευή των μπαταριών, μερικές από τις οποίες θα προέρχονται από την Κίνα, όπως είπε η Ντρέικ. Και κάποιο από αυτό το προσωπικό θα παραμείνει μόνιμα στο εργοστάσιο του Μίσιγκαν επειδή «χρειαζόμαστε τη βοήθειά τους», προσέθεσε. Τέλος, σε τελετή τη Δευτέρα στο Μίσιγκαν για την ανακοίνωση της ανέγερσης του εργοστασίου, ο εκτελεστικός πρόεδρος της Ford, Μπιλ Φορντ, και δισέγγονος του ιδρυτή Χένρι Φορντ, χαρακτήρισε τη σχέση της εταιρείας του με τον κινεζικό όμιλο ως έναν τρόπο για την ενίσχυση της αυτονομίας των ΗΠΑ στην κατασκευή μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι οποίες τώρα προέρχονται κυρίως από την Ασία.