Εξαγορές από ελληνικές startup εταιρείες

1 year ago 65
Εξαγορές από ελληνικές startup εταιρείες

Οι ώριμες startups εξαγοράζουν άλλες εταιρείες για να εισέλθουν σε νέες αγορές, να ενισχύσουν την ομάδα τους (acquihiring) ή να προσθέσουν νέες τεχνολογίες. Φωτ. Shutterstock

Ρόλο αγοραστή ή επενδυτή λαμβάνουν τους τελευταίους μήνες ελληνικές νεοφυείς εταιρείες που βρίσκονται σε ώριμα στάδια ανάπτυξης, προκειμένου είτε να εισέλθουν σε νέες αγορές, είτε να ενισχύσουν την ομάδα τους (acquihiring) ή να προσθέσουν νέες τεχνολογίες.

Πρόκειται για μία τάση που δεν ήταν στο παρελθόν ιδιαίτερα διαδεδομένη. Παράγοντες της αγοράς τονίζουν πως στον «χορό» των εξαγορών μπαίνουν κυρίως ανεπτυγμένες (scaleup) εταιρείες, όπως η Blueground, Skroutz, Orfium, Hellas Direct κ.ά., εταιρείες δηλαδή που αποτελούν υπολογίσιμο παίκτη στην αγορά που δραστηριοποιούνται, εκτιμώντας παράλληλα πως οι εξαγορές είναι ένα δείγμα ωρίμανσής τους και φυσικό επακόλουθο ανάπτυξης ενός οικοσυστήματος καινοτομίας που άρχισε να «γεννάται» την περίοδο της οικονομικής κρίσης.

«Τα exits, δηλαδή οι πωλήσεις των startups, είναι σημαντικό νέο καθώς επιστρέφουν χρήματα στους επενδυτές, ενισχύουν την ομάδα κ.λπ. Ωστόσο εξίσου σημαντικό είναι scaleup εταιρείες να εξαγοράζουν άλλες εταιρείες, να συγκεντρώνουν τεχνολογία και να έχουν ένα αποτύπωμα στο ελληνικό οικοσύστημα», αναφέρει στην «Κ» ο Παναγιώτης Καραμπίνης, διευθύνων σύμβουλος της Endeavor Greece, που αυτές τις ημέρες βρίσκεται, μαζί με περίπου επτά ελληνικές startups, στη Σιγκαπούρη, σε ένα από τα μεγαλύτερα event ναυτιλίας του κόσμου, το 17th Singapore Maritime Week. Ο ίδιος εκτιμά πως τουλάχιστον επτά scaleup ελληνικές ή ελληνικών συμφερόντων νεοφυείς εταιρείες έχουν προβεί σε κάποια εξαγορά, εξηγώντας πως είναι σημαντικό η τεχνολογία των εταιρειών που εξαγοράζονται να περιέρχονται στον έλεγχο Ελληνα επιχειρηματία και οι εργαζόμενοι, Ελληνες ή ξένοι, να απασχολούνται πλέον σε ελληνική εταιρεία, ακόμη και σε γραφεία στη χώρα μας.

Πρόσφατα, η εταιρεία εκμετάλλευσης ακινήτων Blueground εξαγόρασε δύο εταιρείες, τη βραζιλιάνικη Tabas, μέσω της οποίας επεκτάθηκε στη Λατινική Αμερική καθώς και την αμερικανική Travelers Haven, για να προσφέρει υπηρεσίες σε πελάτες που επιθυμούν να νοικιάζουν διαμερίσματα και εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων. Η Orfium, που αναπτύσσει λογισμικό για να εντοπίζει διαφυγόντα πνευματικά δικαιώματα κατά τη χρήση μουσικών κομματιών, πρόσθεσε άλλη μία εξαγορά στο χαρτοφυλάκιό της, αποκτώντας φέτος τη βρετανική Soundmouse. Είχε προηγηθεί το 2022 η εξαγορά της ιαπωνικής εταιρείας Breaker. Στον χορό των εξαγορών έχουν μπει η Skroutz, η Hellas Direct αλλά και η Viva Wallet, ενώ πρόσφατα εξαγοράστηκε η συνδρομητική υπηρεσία μίσθωσης ηλεκτρικών ποδηλάτων και πατινιών Kineo του Αδάμ Μαρκάκη από την ελληνική startup instacar, του Αντώνη Σαμοθράκη και του Αντώνη Ζώη.

Με «πρoίκα» κεφάλαια ύψους 55 εκατ. ευρώ, τα οποία σήκωσε από Ελληνες επενδυτές, όπως η Autohellas, η instacar, που ιδρύθηκε το 2018 και έχει αναπτύξει μία πλατφόρμα ευέλικτης μίσθωσης οχημάτων μπήκε και εκείνη στον χορό των εξαγορών.

Εκτός από το συναφές αντικείμενο των δύο startups αλλά και τον συνδετικό κρίκο, που δεν είναι άλλος από την Autohellas του ομίλου Βασιλάκη (είχε επενδύσει στο παρελθόν και στην Kineo), η κίνηση της instacar είναι στρατηγική, προσθέτοντας στο χαρτοφυλάκιό της ένα στόλο περίπου 1.000 ποδηλάτων και πατινιών και εντάσσοντας στο δυναμικό της την τεχνογνωσία της ομάδας της Kineo. Η instacar ωστόσο δεν θα περιοριστεί μόνο στην εξαγορά της Kineo. «Ενδιαφερόμαστε για άλλες εξαγορές εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο ευρύτερο industry», αναφέρει στην «Κ» ο κ. Σαμοθράκης.

Read Original