Deloitte: Ανάκαμψη της αγοράς επισιτιστικού κλάδου μετά την πανδημία

1 year ago 86

Ο τουρισμός «σερβίρει» τζίρο στην εστίασης με τις προβλέψεις της Deloitte να αναφέρουν ότι τα έσοδα του κλάδου θα αγγίξουν τα 10,5 δις το 2024, επιστρέφοντας σε προ Covid επιδόσεις.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της κλαδικής έρευνας, η αγορά του επισιτιστικού κλάδου είναι πολύ σημαντική για την Ελλάδα, καθώς σε τζίρο φτάνει κοντά στα 10 δις ευρώ (10,9 δις το έτος 2019), ένα νούμερο που φαίνεται να πλησιάζει αυτό του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στη χώρα. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ο επισιτιστικός κλάδος έχασε περίπου το 30% του τζίρου του, ενώ παράλληλα έπρεπε να προσαρμοστεί όσο το δυνατό πιο γρήγορα στα νέα δεδομένα.

Ωστόσο, τα αποτελέσματα του 2022 μοιάζουν ενθαρρυντικά καθώς η αγορά του foodservice φαίνεται να ανακάμπτει σε μεγάλο βαθμό πλησιάζοντας τα 9,7 δις, ανακτώντας τα 2 από τα 3 δις ευρώ που έχασε το 2020 και 2021. Συγκεκριμένα, προβλέπεται να γνωρίσει ανάπτυξη με μέσο ετήσιο ρυθμό (CAGR) +10,7% το διάστημα 2021-2024 (+26% για το 2022) φτάνοντας σε συνολικό κύκλο εργασιών περίπου 10,5 δις ευρώ το 2024, έναντι περίπου 7,7 δις ευρώ το 2021. Αυτή η δυναμική ανάκαμψη που ξεκίνησε την προηγούμενη χρονιά οφείλεται στην υψηλή τουριστική κίνηση που παρατηρήθηκε μέσα στο έτος, αλλά και στη χαλάρωση των μέτρων για την πανδημία.

Όπως επισημαίνει η μελέτη οι επαγγελματίες του χώρου θα πρέπει να αφουγκραστούν με ψυχραιμία τις νέες τάσεις και να επανακαθορίσουν τη στρατηγική τους. Καλούνται να ανταποκριθούν στις ανάγκες καταναλωτών με αυξημένες απαιτήσεις, που επιθυμούν υγιεινές και γρήγορες λύσεις, εξασφαλίζοντας ιχνηλασιμότητα και διαφάνεια, και όλα αυτά σε λογικές τιμές. Στο πλευρό τους έχουν νέες ψηφιακές λύσεις και καινοτόμα επιχειρηματικά σχήματα, αλλά θα πρέπει να ξεπεράσουν σημαντικές προκλήσεις που απαιτούν μετασχηματισμό του λειτουργικού τους μοντέλου (οργάνωση, συστήματα, διαδικασίες), αυξημένη έμφαση στη ρευστότητα και άριστο προγραμματισμό για να μειωθεί η αβεβαιότητα.

Καινοτόμες λύσεις

Η τεχνολογία και ο ψηφιακός μετασχηματισμός αναμένεται να μεταμορφώσουν ολιστικά τη βιομηχανία των καταναλωτικών αγαθών. Σε αυτό το πλαίσιο, και ο επισιτιστικός κλάδος χρειάζεται να υιοθετήσει καινοτόμες λύσεις που να διευκολύνουν τους επαγγελματίες του χώρου. Ιδίως για τα εστιατόρια που πλέον εξελίσσονται και αλλάζουν μορφή, για να μπορέσουν να αναπτυχθούν και να είναι κερδοφόρα, θα πρέπει να υιοθετήσουν πρακτικές που προάγουν τις συνολικές τους δυνατότητες, την εξατομικευμένη εξυπηρέτηση και εμπειρία του πελάτη, την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του εργαζόμενου και όλα αυτά, ενσωματώνοντας στη λειτουργία τους προηγμένες ψηφιακές τεχνολογίες.

Σχολιάζοντας ο κ. Γιώργος Κουρέπης, Principal στην Deloitte μεταξύ άλλων σημειώνει ότι «Ο κλάδος του Foodservice στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς μετασχηματίζεται, ακολουθώντας τις ανάγκες των πελατών του που είναι όλο και πιο ενημερωμένοι και απαιτητικοί. Ένα τέτοιο περιβάλλον, που επαναπροσδιορίζεται από τις τεχνολογικές, κοινωνικοοικονομικές αλλά και γεωπολιτικές εξελίξεις, ασφαλώς και κρύβει προκλήσεις, αλλά προσφέρει και ευκαιρίες για τους οργανισμούς που είναι σε θέση να επανακαθορίσουν τη στρατηγική τους και να επανατοποθετηθούν απέναντι στον καταναλωτή. Συνεπώς, το μέλλον για τον κλάδο προβλέπεται αναπτυξιακό, αλλά προσαρμοσμένο σε νέες καταναλωτικές συνήθειες και επιχειρηματικές πρακτικές».

Σε διεθνές επίπεδο με βάση την έρευνα Foodservice Market Monitor της Deloitte ο κλάδος του Foodservice θα ανακάμψει τα επόμενα έτη. Η Βόρεια Αμερική, ωστόσο, επέστρεψε στα επίπεδα προ-πανδημίας μέσα στο 2022, ενώ η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, όπως και η Ευρώπη, αναμένεται να επιστρέψουν στα επίπεδα αυτά μέσα στο 2023. Οι υπόλοιπες γεωγραφικές περιοχές αναμένεται να ανακάμψουν μέσα στο 2024.

Πιο συγκεκριμένα, διαφαίνεται ότι τα καφέ, τα μπαρ, το street food και τα Full Service Restaurants (FSR) θα οδηγήσουν τον Επισιτιστικό κλάδο σε ανάπτυξη με τον μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) για τα έτη 2021 – 2026 να κυμαίνεται μεταξύ +5,6% και +8,1%. Τα Quick Service Restaurants (QSR) εκτιμάται ότι επέστρεψαν στα επίπεδα προ-πανδημίας μέσα στο 2022, τα FSR και το Street Food αναμένεται να ανακάμψουν το 2023, ενώ ο κλάδος των καφέ-μπαρ θα ακολουθήσει το 2024.

Read Original