Air ★★★½
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ (2023)
Σκηνοθεσία: Μπεν Αφλεκ
Ερμηνείες: Ματ Ντέιμον,Μπεν Αφλεκ, Βαϊόλα Ντέιβις
Δυόμισι δεκαετίες μετά το «Good Will Hunting», οι παλιόφιλοι Μπεν Αφλεκ και Ματ Ντέιμον συνεργάζονται ξανά, με τον πρώτο στη σκηνοθεσία, προκειμένου να αφηγηθούν την ιστορία απογείωσης της αθλητικής φίρμας Air Jordan και της ίδιας της αυτοκρατορίας της Nike στα μέσα της δεκαετίας του 1980.
Ο Σόνι Βακάρο οραματίζεται έναν αθλητή-σύμβολο (τον Μάικλ Τζόρνταν) ικανό να δώσει αξία σε ένα μοναδικό προϊόν-προέκταση του εαυτού του.
Συγκεκριμένα βρισκόμαστε στο 1984 και το μπασκετικό τμήμα της εταιρείας από το Ορεγκον ετοιμάζεται για… κλείσιμο, καθώς αδυνατεί να προσελκύσει τα νέα ταλέντα του ΝΒΑ, τα οποία κατά κανόνα καταλήγουν σε συμφωνίες με τις ανταγωνίστριες Converse και Adidas.
Ενα από τα στελέχη του, ωστόσο, ο Σόνι Βακάρο (Ματ Ντέιμον), βάζει σκοπό –στα όρια της εμμονής– να υπογράψει τον νεοαφιχθέντα στη λίγκα Μάικλ Τζόρνταν, πείθοντας και το αφεντικό της εταιρείας (Μπεν Αφλεκ) για μια πρωτοφανή στην ιστορία του αθλήματος προσφορά.
Ενα από τα μεγαλύτερα success story στα χρονικά του παγκόσμιου μάρκετινγκ, αλλά και της ποπ κουλτούρας, αποκτά εδώ (και) ανθρώπινο χαρακτήρα, μέσα από τα αληθινά πρόσωπα που κατάφεραν να το υλοποιήσουν. Μανιακός με το μπάσκετ και τους ήρωές του, ο Σόνι Βακάρο οραματίζεται έναν αθλητή-σύμβολο, ικανό να δώσει αξία σε ένα μοναδικό προϊόν-προέκταση του εαυτού του, που θα φέρει αποκλειστικά την υπογραφή του. Για εκείνον ο συγκεκριμένος παίκτης είναι ο 20χρονος τότε Τζόρνταν, ο οποίος όμως δεν θέλει ούτε να ακούσει για την τριτοκλασάτη εκείνη την εποχή Nike. Κάπου εκεί στο παιχνίδι μπαίνει η Ντελόρις Τζόρνταν (Βαϊόλα Ντέιβις), η δυναμική μητέρα του Μάικλ, με τον Βακάρο να καταλαβαίνει πως στην πραγματικότητα εκείνη είναι που πρέπει να πείσει.
Ο Αφλεκ σκηνοθετεί με τη συνηθισμένη σπιρτάδα του, έχοντας από τη μια πολύ καλή γνώση της συγκεκριμένης ιστορίας όσο και εκείνης του αθλήματος και από την άλλη έναν υποδειγματικό Μπεν Αφλεκ στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Το δε σενάριο του πρωτάρη Αλεξ Κόνβερι, παρότι αποθεώνει μάλλον άκριτα την ταύτιση ανθρώπου – προϊόντος, διαθέτει αρκετό χιούμορ ώστε να ισορροπήσει και με το παραπάνω τις οποίες δραματικές κορυφώσεις.
Τέλος, μάλλον επιτυχημένη αποδεικνύεται και η επιλογή να μη δούμε ποτέ κατά πρόσωπο τον ίδιο τον Μάικλ Τζόρνταν (δηλαδή τον ηθοποιό που τον ερμηνεύει), κάτι που προσδίδει ακόμη περισσότερη αχλύ στον μύθο του ανθρώπου που δεν απογείωσε απλώς μια εταιρεία αθλητικών ειδών, αλλά ολόκληρο το σπορ, δημιουργώντας παγκόσμιες τάσεις οι οποίες κρατούν καλά μέχρι και σήμερα.