Σε 48ωρη, «πανκαλλιτεχνική» απεργία, την Τετάρτη 1 και την Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου, αποφάσισε χθες ομόφωνα να προχωρήσει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ), κλιμακώνοντας τις αντιδράσεις της στο προεδρικό διάταγμα 85/2022, που υποβαθμίζει, σύμφωνα με τα σωματεία των καλλιτεχνών, τα διπλώματα των σχολών τους. Η κίνηση της ΠΟΘΑ έρχεται μία ημέρα μετά την ανάλογη απόφαση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, που την Τρίτη το βράδυ προκήρυξε απεργία, για το ίδιο χρονικό διάστημα, δηλώνοντας την αντίθεσή του στο επίμαχο π.δ. και εκφράζοντας την υποστήριξή του στις αντίστοιχες διαμαρτυρίες του καλλιτεχνικού κόσμου.
«Αν υπάρξει κάποια πρόταση για απόσυρση ή τροποποίηση του προεδρικού διατάγματος, θα την εξετάσουμε. Δεν κάνουμε απεργία από χόμπι, θέλουμε να λυθεί το πρόβλημα. Ωστόσο, τρεις εβδομάδες μετά τη διυπουργική σύσκεψη που αναγνώρισε την ύπαρξή του, δεν έχουμε συγκεκριμένη λύση, πέρα από μια επιτροπή που θα συσταθεί χωρίς συγκεκριμένο περιεχόμενο και χρονοδιάγραμμα. Εντείνουμε λοιπόν τις αντιδράσεις μας χρησιμοποιώντας το μεγαλύτερο εργαλείο που διαθέτουμε», δήλωσε στην «Κ» ο Κωνσταντίνος Κεχαγιόγλου, πρόεδρος της ΠΟΘΑ.
Από τη μεριά του ο γενικός γραμματέας του ΣΕΗ Αρης Λάσκος σημείωσε ότι στην απόφαση του σωματείου για απεργία έπρεπε να ληφθούν υπόψη και τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος από την πανδημία κι έπειτα. «Επειδή όμως», συμπλήρωσε, «έχουμε καταθέσει νομοθετικές προτάσεις, έχουμε συναντηθεί με τα συναρμόδια υπουργεία χωρίς να οδηγούμαστε πουθενά κι έχουμε εξαντλήσει όλα τα μέσα, κρίναμε ότι το επόμενο στάδιο, το επόμενο όπλο είναι η απεργία. Θεωρήσαμε ότι μια 24ωρη δεν θα είχε ορατό αποτέλεσμα, ενώ με τη 48ωρη θα ακουστούμε περισσότερο απ’ ό,τι μέχρι στιγμής».
Σύμφωνα με τα δύο σωματεία, η απεργία στις 1 και 2 Φεβρουαρίου, η πρώτη «πανκαλλιτεχνική», τουλάχιστον για τα τελευταία είκοσι χρόνια, σημαίνει στην πράξη ότι εκτός από θεατρικές, μουσικές και χορευτικές παραστάσεις, εκείνες τις ημέρες δεν θα πραγματοποιούνται από τους καλλιτέχνες πρόβες, γυρίσματα, μεταγλωττίσεις, εκφωνήσεις σε στούντιο, επιμορφωτικά σεμινάρια και μαθήματα, ενώ επηρεάζονται και δημοτικά ή ιδιωτικά ωδεία, σχολές χορού και άλλες δραστηριότητες. Ας σημειωθεί πάντως ότι όσοι από τους καλλιτέχνες δεν υπάγονται στο ΣΕΗ και στην ΠΟΘΑ, αλλά εκπροσωπούνται από ενώσεις εργαζομένων, όπως π.χ. του υπουργείου Πολιτισμού (για παράδειγμα οι μουσικοί της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών), συνεχίζουν –εκτός αντίθετης σωματειακής απόφασης– τη δραστηριότητά τους.
Σύμφωνα με πηγές της «Κ», οι Γρηγόρης Βαλτινός και Δημήτρης Παπαϊωάννου δέχτηκαν πρόταση να συμμετάσχουν στις επιτροπές διαβούλευσης με τους καλλιτέχνες.
Σχολιάζοντας την κίνηση των δύο φορέων να προχωρήσουν σε απεργία, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος Αστέριος Πελτέκης τόνισε ότι τόσο ο ίδιος όσο και οι διδάσκοντες και οι σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ (η οποία, όπως και εκείνη του Εθνικού Θεάτρου, τελεί υπό κατάληψη) καλούν την πολιτεία να επανεξετάσει το π.δ. 85/2022 και να πράξει ό,τι είναι απαραίτητο για την ανάκλησή του και την ενδεδειγμένη αναγνώριση των καλλιτεχνικών σπουδών. Ο κ. Πελτέκης εξέφρασε τη συμπαράσταση του ΚΘΒΕ στις κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών και υπογράμμισε την ανάγκη της διαβάθμισης των πτυχίων των δραματικών σχολών μέσα από έναν εποικοδομητικό διάλογο, «μακριά από οποιαδήποτε κομματική αντιπαράθεση και σφετερισμό της δίκαιης και εύλογης ανησυχίας των ανθρώπων που δραστηριοποιούνται στον χώρο των τεχνών».
Την πρόθεσή του να συμβάλει στον σχετικό διάλογο, μέσω μιας συζήτησης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και καλλιτέχνες, η οποία θα μπορούσε να διοργανωθεί στο θέατρο «Πορεία», εξέφρασε στην «Κ» και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, Δημήτρης Τάρλοου. «Στηρίζουμε απόλυτα αυτή την απεργία», σημείωσε ο κ. Τάρλοου, «καθώς είναι απαραίτητη για να γίνει κατανοητό ότι πρέπει να λυθεί το ζήτημα και να διαβαθμιστούν οι καλλιτεχνικές σχολές, οι ηθοποιοί να είναι κατοχυρωμένοι και να ανακινηθεί το ζήτημα της ίδρυσης μιας ανώτατης σχολής παραστατικών τεχνών».
Από τη μεριά του ο Γιώργος Λυκιαρδόπουλος, αντιπρόεδρος της νεοσύστατης Πανελλήνιας Ενωσης Θεάτρου, που εκπροσωπεί θεατρικούς επιχειρηματίες, σημείωσε ότι η Ενωση είναι μεν υπέρ της άμεσης επίλυσης των ζητημάτων που προβληματίζουν τους ηθοποιούς. «Ωστόσο», πρόσθεσε, «με δεδομένα όσα περνάμε ως θεατρικοί παραγωγοί το τελευταίο διάστημα –προερχόμαστε από ένα διετές κλείσιμο των θεάτρων και εξακολουθούμε κάθε τόσο να διακόπτουμε παραστάσεις λόγω κρουσμάτων COVID– πιστεύουμε ότι η απεργία κάνει ζημιά στους λάθος ανθρώπους. Συμπαρατασσόμαστε με τα αιτήματα των ηθοποιών, αλλά ο συγκεκριμένος τρόπος διεκδίκησης αδικεί και εμάς».
Σύμφωνα πάντως με πηγές της «Κ», η σύσταση των μεικτών επιτροπών που θα αντιμετωπίσουν το θέμα της αναβάθμισης και διαβάθμισης της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης είναι ένα ζήτημα που έχει ήδη δρομολογηθεί από τα συναρμόδια υπουργεία. Χθες πραγματοποιήθηκε και σχετική συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι ο ηθοποιός Γρηγόρης Βαλτινός και ο χορογράφος Δημήτρης Παπαϊωάννου δέχτηκαν, μεταξύ πολλών άλλων, πρόταση να συμμετάσχουν στις εν λόγω επιτροπές. Αυτές αναμένεται να διαβουλευτούν με τους καλλιτέχνες και τα όργανά τους, έχοντας στόχο το «νοικοκύρεμα» των καλλιτεχνικών σπουδών αλλά και την αναβάθμιση των δημόσιων σχολών, μέσα από την προσθήκη, λ.χ., ενός τέταρτου έτους φοίτησης, και τις απαραίτητες τροποποιήσεις του προγράμματος σπουδών τους.
Εξάλλου, το πρωί της Πέμπτης τα καλλιτεχνικά σωματεία είχαν συνάντηση, σε καλό κλίμα, με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, η οποία άκουσε τους προβληματισμούς τους. Τέλος, μιλώντας στην «Κ» ο υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης δήλωσε ότι «η κυβέρνηση καταγράφει τις αντιδράσεις για τα χρόνια ζητήματα στις σπουδές των παραστατικών τεχνών, για την επίλυση των οποίων εργάζεται καιρό τώρα, και πολύ σύντομα θα προβεί σε σχετικές ανακοινώσεις».