«Αύξησε τη δόση και θα αδυνατίσεις»: Influencers πληρώνονται για να πουλάνε φάρμακα στο TikTok

1 year ago 49

Μία νεαρή χρήστης στο TikTok έχει μακριά κυματιστά μαλλιά, εντυπωσιακό μακιγιάζ και ένα λαμπερό χαμόγελο. Είναι αδύνατη και θέλει να ξέρετε ακριβώς τον λόγο. Επειδή χρησιμοποιεί ένα συνταγογραφούμενο φάρμακο που αναπτύχθηκε αρχικώς για τη θεραπεία του διαβήτη και έχει γίνει δημοφιλές φάρμακο για την απώλεια βάρους.

Στο βίντεο, το κορίτσι παίρνει το φάρμακο από ένα φαρμακείο και στη συνέχεια δείχνει πως κάνει την ένεση στο πόδι της.

«Δεν είμαι γιατρός, απλά για να ξέρεις», αναφέρει στους σχεδόν 20.000 ακολούθους της και τους συμβουλεύει πώς να το κάνουν κι αυτοί. «Ξεκινήστε με τα 0,25 mg», λέει απευθείας στην κάμερα, συμβουλεύοντάς τους να μην ξεχνούν να παίρνουν καθημερινά τη δόση τους.

Αυτή η νέα «μόδα» στο TikTok δεν ξεκίνησε από ένα άτομο. Καθημερινά όλο και περισσότεροι χρήστες, χωρίς καμία ιατρική γνώση. μοιράζονται τις προσωπικές ιστορίες τους και προτρέπουν τους ακολούθους τους να αγοράσουν και εκείνοι τα ίδια φάρμακα, κάποια από τα οποία, μάλιστα, είναι και συνταγογραφούμενα.

@chrissyprc Week 4 of Ozempic w/ dose of 0.25mg. #ozempic #ozempicweightloss #ozempicjourney #foryoupage #follow #explorepage #weightloss #likesforlikе #thelastofus #flowers ♬ Hip Hop with impressive piano sound(793766) – Dusty Sky

Ωστόσο, σε αυτήν την ταχέως αναπτυσσόμενη και σε μεγάλο βαθμό ανεξέλεγκτη πλατφόρμα, είναι όλο και πιο δύσκολο να καταλάβεις πότε η επιρροή κάποιου ξεπερνά τα νομικά και ηθικά όρια.

@laurruach And now we wait to see if my body will tolerate the increase 😩😩🤞🏻 #lamotrigine #lamictal #bpd #bpdtok #borderline #mentalhealth #mentalillness #vyvanse #adhd #medsjourney #traumatok #lamotrigine100mg #vyvansetok #adhdtok #meds #rash #sjs #nervous ♬ Je te laisserai des mots – Patrick Watson

Μια μελέτη που κυκλοφόρησε αυτή την εβδομάδα διαπίστωσε πως όσοι μοιράζονται στο Διαδίκτυο συμβουλές σχετικά με συνταγογραφούμενα φάρμακα δεν αποκαλύπτουν τις σχέσεις τους με τις φαρμακευτικές εταιρείες, ούτε επισημαίνουν πως η ανάρτηση έχει διαφημιστικό περιεχόμενο.

Σύμφωνα με την Εριν Γουίλις, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Κολοράντο, η οποία συνέταξε την παραπάνω μελέτη, οι followers που προωθούν φάρμακα στα social media θεωρούνται αξιόπιστοι από τους χρήστες επειδή μοιράζονται καθημερινά τις ιστορίες τους.

Μία άλλη έρευνα του 2020 διαπίστωσε ότι το 51% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι εμπιστεύεται όσους διαφημίζουν τα φάρμακά τους περισσότερο από όσους προωθούν απλώς το lifestyle τους.

«Ωστόσο δεν γνωρίζουν ότι οι συγκεκριμένοι μπορούν να λάβουν από εκατοντάδες μέχρι χιλιάδες ευρώ ώστε να προωθήσουν ένα φάρμακο ή τη θεραπεία του», ανέφερε η Αμφρίτα Μπόουμικ, επικεφαλής της κοινότητας της Health Union.

Ο λόγος που όλο και περισσότεροι followers προωθούν τα φάρμακά που λαμβάνουν επί πληρωμή στα social media είναι επειδή μπορούν να δημοσιεύσουν διαφορετικό content από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, στα οποία το πλαίσιο από τις ρυθμιστικές Αρχές είναι αρκετά αυστηρό. 

Παραδείγματος χάριν, σε μία πρόσφατη ανάρτησή της στο TikTok, μια νεαρή χρήστης του Διαδικτύου σχολίασε στο προφίλ μιας influencer που διαφημίζει ένα συγκεκριμένο φάρμακο για απώλεια βάρους.

@twosistersonajourney Replying to @Tami Mitchem Good luck on your journey! I experienced a whole lot of side effects when I first started on 0.25mg but it does get easier. I highly recommend buying some fruit tingles for the nausea and a lot of water. As always, seek advice from your prescribing doctor. #ozempic #ozempicweightloss #ozempicjourney #ozempicaustralia #ozempicforweightloss #ozempicshot #weightloss #saxenda #saxendajourney #ozempicworks ♬ original sound – 2sistersonajourney

«Το παίρνω εδώ και 3 εβδομάδες και δεν έχω χάσει ούτε ένα κιλό. Παρακαλώ πείτε μου ότι θα αρχίσει να λειτουργεί». Τότε η influencer της απάντησε «Αυξήστε τη δόση». Λίγο μετά ένας άλλος χρήστης απάντησε: «Με έκανε να αρρωστήσω τόσο πολύ. Εκανα εμετό συνέχεια».

Οι ειδικοί επί του θέματος θεωρούν πως η έλλειψη έρευνας είναι ανησυχητική και πως ουσιαστικά φαίνεται σαν να μην είναι κανείς πρόθυμος να μιλήσει γι’ αυτό, είτε από την πλευρά των φαρμακευτικών είτε από την πλευρά των influencer.

Πηγή: Guardian

Read Original