Με την ελπίδα το φετινό πρωτάθλημα να θυμίζει περισσότερο εκείνο του 2021 και λιγότερο αυτό του 2022, η Φόρμουλα 1 βάζει τα καλά της και μας καλωσορίζει στη νέα σεζόν σήμερα στην πίστα του Μπαχρέιν, στο πρώτο από τα 23 γκραν πρι που προσφέρει το φετινό καλεντάρι.
Η FIA ποντάρει στο ότι με τις νέες της παρεμβάσεις στους κανονισμούς και το μεγαλύτερο από ποτέ πρόγραμμα αγώνων θα κρατήσει από την αρχή μέχρι το τέλος έντονο το ενδιαφέρον των φίλων του αθλήματος, που πέρυσι είδαν τον Μαξ Φερστάπεν και τη Ρεντ Μπουλ να κυριαρχούν με άνεση, στο δεύτερο πρωτάθλημα στην καριέρα του νεαρού Ολλανδού.
Νέα δεδομένα
Φέτος –όπως και σχεδόν κάθε χρονιά πλέον– η διοργανώτρια αρχή έχει επιφέρει συγκεκριμένες αλλαγές, που αφενός αποσκοπούν στην αύξηση της ασφάλειας των μονοθέσιων, αφετέρου στο γεφύρωμα του χάσματος μεταξύ… πατρικίων και πληβείων του δημοφιλέστερου μηχανοκίνητου σπορ στον κόσμο. Μεταξύ άλλων η FIA ασχολήθηκε πολύ με τον περιορισμό του φαινομένου της ταλάντωσης των μονοθεσίων (porpoising), που… έκλεψε την παράσταση το 2022. Εχουν έτσι επέλθει κάποιες αλλαγές στα αυτοκίνητα, όπως η ανύψωση του δαπέδου κατά 1,5 εκατοστό και μαζί με αυτού και του διαχύτη, με σκοπό τον έλεγχο της κάθετης δύναμης του μονοθέσιου, για την οποία εγκαθίστανται και ειδικοί μετρητές για να παρέχουν ανά πάσα στιγμή σχετικά στοιχεία.
Roll hoop
Παράλληλα ενισχύθηκε το roll hoop, η προστατευτική αψίδα που έσωσε πέρυσι τη ζωή του Κινέζου πιλότου Ζου Γκουανγιού, ενώ μειώθηκε το ελάχιστο επιτρεπτό βάρος κάθε αυτοκινήτου κατά δύο κιλά, στα 796 κιλά. Τα νέα μονοθέσια θα έχουν πλατύτερους καθρέφτες για να βλέπουν οι οδηγοί καλύτερα πίσω τους, ενώ αυστηροποιούνται οι κανονισμοί για την αλλαγή κιβωτίου ταχυτήτων, η οποία θα επιτρέπεται μόνο υπό ορισμένες συνθήκες. Από την άλλη, καθίσταται πιο χαλαρός ο έλεγχος της θερμοκρασίας των καυσίμων, επιτρέποντάς τη να πέφτει ακόμη και στους 10 βαθμούς Κελσίου, έναντι 20 προηγουμένως.
Σημαντική αλλαγή είναι η αύξηση των γκραν πρι σε 23, για πρώτη φορά φέτος. Ηταν μάλιστα να έχει 24 αγώνες το καλεντάρι του 2023, αλλά για τέταρτη συνεχή χρονιά η Κίνα αποφάσισε να ακυρώσει τη δική της κούρσα, που επρόκειτο να γίνει ανήμερα του δικού μας Πάσχα (16 Απριλίου), λόγω των προβλημάτων με τον κορωνοϊό τους προηγούμενους μήνες. Η FIA προτίμησε να μην αντικαταστήσει το κινεζικό γκραν πρι, αφήνοντας έτσι ένα κενό τεσσάρων εβδομάδων μεταξύ του τρίτου και του τέταρτου αγώνα της χρονιάς.
Τρεις στις ΗΠΑ
Οι ΗΠΑ θα έχουν σημαντικό κομμάτι του φετινού πρωταθλήματος, αφού θα φιλοξενήσουν τρεις αγώνες του: εκτός από τις κούρσες στο Μαϊάμι τον Μάιο και στο Οστιν τον Οκτώβριο, προβλέπεται και αγώνας στο Λας Βέγκας τον Νοέμβριο.
Η αύξηση της ασφάλειας των μονοθεσίων και το γεφύρωμα του χάσματος μεταξύ… πατρικίων και πληβείων.
Ηδη η FIA φέρεται να είναι σε συζητήσεις για την περαιτέρω επέκταση του προγράμματος από το 2024, ξεκινώντας με το γκραν πρι της Σεούλ στη Νότια Κορέα και προσθέτοντας στη συνέχεια το Κιαλάμι στη Νότια Αφρική και την Μπαρανκίγια στην Κολομβία.
Διπλάσια σπριντ
Επιπλέον έχει διπλασιαστεί ο αριθμός των σπριντ, της σαββατιάτικης μίνι κούρσας που έχει τον ρόλο του προκριματικού για τις θέσεις στο γκριντ του αγώνα, αλλά μοιράζει και βαθμούς: φέτος αυξάνονται από τρία σε έξι τα σπριντ, με την ελπίδα των διοργανωτών ότι έτσι θα… ανακατεύουν λίγο περισσότερο την τράπουλα, κάνοντας πιο απρόβλεπτο το πρωτάθλημα.
Τέλος, πειραματικά σε δύο κούρσες θα εφαρμοστεί εναλλαγή ελαστικών κατά τα δοκιμαστικά, όπως επιθυμεί η εταιρεία Pirelli: έτσι στο Q1 οι δοκιμές θα γίνονται με σκληρά λάστιχα, τα δεύτερα δοκιμαστικά θα είναι με μεσαία γόμα και τα τρίτα με μαλακή. Αναμένεται επίσης ένα νέο λάστιχο για βρεγμένη πίστα από το γκραν πρι της Ιμολα (21 Μαΐου) και μετά. Παρά τις αλλαγές, με διαφορά το φαβορί για φέτος είναι και πάλι η πρωταθλήτρια Ρεντ Μπουλ, που κυριάρχησε απόλυτα στο μεγαλύτερο κομμάτι της περυσινής περιόδου. Φέτος πάντως υπάρχει και η προοπτική αμφισβήτησής της από τη Μερσέντες, που δείχνει ικανή για μεγάλα πράγματα και την ουσιαστικά βελτιωμένη Αστον Μάρτιν.
Ερωτηματικό η Φεράρι
Ενα μεγάλο ερώτημα είναι πώς θα είναι η νέα Φεράρι, υπό τον Φρεντ Βασέρ που διαδέχθηκε τον αποτυχημένο Ματία Μπινότο ως διευθυντής της ομάδας, ύστερα από μια άδοξη και απογοητευτική χρονιά, δεδομένων των δυνατοτήτων της ιταλικής ομάδας (12 πόουλ ποζίσιον, αλλά μόνο τέσσερις νίκες). Ο πρωταθλητής του 2021 και του 2022 Μαξ Φερστάπεν με τη Ρεντ Μπουλ φαντάζει δύσκολο να κατέβει από τον θρόνο του, παρά τις φιλοδοξίες των Σαρλ Λεκλέρ και Τζορτζ Ράσελ για τον πρώτο τους τίτλο. Θα είναι έκπληξη αν στα μισά του πρωταθλήματος δεν έχει πάρει ουσιαστικό προβάδισμα ο Ολλανδός πρωταθλητής.
Τυπικά η Φεράρι θεωρείται ικανότερη να αμφισβητήσει τη Ρεντ Μπουλ, με τους Λεκλέρ και Σέρχιο Πέρες να είναι πιο ώριμοι από πέρυσι και με την ελπίδα ότι θα αποτραπούν τα σφάλματα του 2022 στη «Σκουντερία».
Η Μερσέντες
Ομως, η Μερσέντες φαίνεται να έχει βελτιωθεί πιο ουσιαστικά, διορθώνοντας τα προβλήματα ταλάντωσης που την ταλαιπώρησαν, αν και έχει ακόμη δουλειά να κάνει για να φτάσει στην κορυφή. Ποντάροντας στους Ράσελ και Λιούις Χάμιλτον, ετοιμάζει κάτι πολύ καλό. Η Αστον Μάρτιν εξέπληξε με την ένταξη του πρώην παγκόσμιου πρωταθλητή Φερνάντο Αλόνσο στη βρετανική ομάδα και φαίνεται πλέον ικανή να χτίσει πάνω στην πρόοδο που σημείωσε κατά το δεύτερο μισό της περυσινής σεζόν. Μαζί του θα έχει τον Λανς Στρολ, που ξεπέρασε τον τραυματισμό του.
Σε κάθε περίπτωση, με τη Φόρμουλα 1 να έχει ξεπεράσει το σοκ του κορωνοϊού, με τα εισιτήρια στις πίστες να ξεπερνούν κάθε προηγούμενο εσόδων και μια σειρά του Netflix να φέρνει και πολλούς άσχετους με το άθλημα κοντά σε αυτό, η νέα χρονιά αναμένεται με τεράστιο ενδιαφέρον.